Medlemskapet i EU skulle underlätta den fria rörligheten mellan Europas länder. Så blev det inte mellan Västerbotten i Sverige och Österbotten i Finland.
Det innebär att båttrafiken mellan Finland och Sverige subventioneras för de båtar som går via Åland.
Senast idag så fick båten problem med några fel så att den inte kan gå planerat. Sveriges och Finlands regering tillsammans delvis finansierad av EU borde köpa in en båt som är modern även för passagerartrafiken och sedan sätta ut driften på entreprenad alternativt att stödet ökas så att det kan bli en modern båt för passagerarna och att även Sveriges regering bör stödja trafiken.
2010-07-16, 15:48 Permalink
Andra bloggar om: Socialdemokraterna Lennart Holmlund Kvarkentrafiken Fria rörligheten
Jag vill väl vara den siste att försvara den nuvarande regeringspolitiken men är det inte en litet konstig logik i ditt resonemang? Får jag tro dig har alltså påssagerarantalet gått från en miljon till 75 000 för att folk inte längre får köpa billig sprit. Det visar ju bara att trafiken tidigare upprätthållits av efterfrågan på alkohol. Inte vill du väl ha en återgång till dessa förhållanden? I slutet av ditt inlägg skriver du att "EU medlemskapet gjort den fria rörligheten för människor omöjlig över Kvarken."
Det verkliga passagerarnatalet är alltså ca 75000. Det är troligen för litet för en kommersiellt hållbar trafik. Nu kan man naturligtvis kräva att staten skall understödja denna trafik. Men man måste då visa att detta utnyttjande av skattepengar är bättre än andra tänkbara. Jag tvivlar starkt på att man kan visa detta. EU kan naturligtvis inte finansiera en sådan sak och inte heller hotas den fria rörligheten. Inget hindrar er från att åka bil, tåg eller flyga eller för den delen att använda privata motorbåtar. Aternativt att betala så pass att passagerartrafik blir lönsam. Vill ni inte det är det väl bara att konstatera att efterfrågan inte finns. Det hela verkar myopisk kommunalpolitik med ett tillskott av litet populistisk EU-fientlighet.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |