TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Medlemskapet i EU skulle underlätta den fria rörligheten mellan Europas länder. Så blev det inte mellan Västerbotten i Sverige och Österbotten i Finland.


Här har antalet resenärer gått från 1 miljon till ca 75 000 och orsaken är att Taxfree försvann. Däremot finns taxfree kvar om man reser via Åland och båtarna går in mot kaj och fortsätter sedan.

Det innebär att båttrafiken mellan Finland och Sverige subventioneras för de båtar som går via Åland.


För att ha någon persontrafik över kvarken måste det till subventioner. I Finland ger staten sitt stöd för ett upprätthållande av trafiken medan Sverige avstår. Maud Olofsson har sagt tidigare före hon blev minister och ansvarig att trafiken att den behöver stöd men det var då det.

Senast idag så fick båten problem med några fel så att den inte kan gå planerat. Sveriges och Finlands regering tillsammans delvis finansierad av EU borde köpa in en båt som är modern även för passagerartrafiken och sedan sätta ut driften på entreprenad alternativt att stödet ökas så att det kan bli en modern båt för passagerarna och att även Sveriges regering bör stödja trafiken.


Det är ett absolut krav att trafiken även för passagerare kan fortsätta och det får inte bli ett stopp på den, då har EU medlemskapet gjort den fria rörligheten för människor omöjlig över Kvarken



2010-07-16, 15:48  Permalink
Andra bloggar om:  
Jag vill väl vara den siste att försvara den nuvarande regeringspolitiken men är det inte en litet konstig logik i ditt resonemang? Får jag tro dig har alltså påssagerarantalet gått från en miljon till 75 000 för att folk inte längre får köpa billig sprit. Det visar ju bara att trafiken tidigare upprätthållits av efterfrågan på alkohol. Inte vill du väl ha en återgång till dessa förhållanden? I slutet av ditt inlägg skriver du att "EU medlemskapet gjort den fria rörligheten för människor omöjlig över Kvarken."

Det verkliga passagerarnatalet är alltså ca 75000. Det är troligen för litet för en kommersiellt hållbar trafik.

Nu kan man naturligtvis kräva att staten skall understödja denna trafik. Men man måste då visa att detta utnyttjande av skattepengar är bättre än andra tänkbara. Jag tvivlar starkt på att man kan visa detta.

EU kan naturligtvis inte finansiera en sådan sak och inte heller hotas den fria rörligheten. Inget hindrar er från att åka bil, tåg eller flyga eller för den delen att använda privata motorbåtar. Aternativt att betala så pass att passagerartrafik blir lönsam. Vill ni inte det är det väl bara att konstatera att efterfrågan inte finns.

Det hela verkar myopisk kommunalpolitik med ett tillskott av litet populistisk EU-fientlighet.



Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.