TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

SAAB går troligen i graven ganska snart. Nu har GM,s ledning tillsatt en likvidationsman som har till uppgift att avveckla bolaget och styrelsen och ledningen får inte motverka likvidationen.


Likvidation är en nedmontering av ett företag. Syftet är att realisera de tillgångar som finnas och därmed betala de skulder som finns och ge utdelning om det blir pengar över.


Visserligen sägas att bolaget kans säljas men då borde det vara likvidationsmannen som gör det. Vem köper ett bolag om man börjar med att sälja bort det som har något värde. Statssekreteraren ska till USA men det är alldeles för sent

I Sverige har redan nu över 25 000 jobb försvunnit inom bilindustrin och det försvinner fler när SAAB slutar och då ryker massor med underleverantörer.

I alla andra länder har regeringarna gått in för att rädda landets bilindustrier i samband med den ekonomiska krisen. Man har självklart gjort det för att man tror att det behövs bilar i framtiden och för att rädda många många jobb.
I Sverige har regeringen inte gjort något för det är självklart att GM vet vad det är gjort i andra länder och lika självklart ser man det ointresse som den svenska regeringen visat.

Till och med i USA som ska vara den mest marknadsorienterade landet så har staten gått in kraftigt för att rädda jobben och bilindustrin. De har även i USA gått in för att rädda bankerna.


I Sverige har inte regeringen lyft många finger för att rädda jobben inom bilindustrin och självklart kommer inte GM som ägs till mer än hälften av staten att acceptera några köpare då de självklart sett vad den svenska staten gör för sin bilindustri, nämligen ingenting.

Det har väl också visat sig att den amerikanska modellen att leda stora företag har försvunnit och det amerikanska systemet är upphovet till den kris som uppstod


SAAB kommer att gå i graven och många underleverantörer följer i deras spår.



Lennart Holmlund är för att staten skulle gå in och rädda SAAB.

Det jag och mångar andra skulle vilja veta hur detta ska gå till? Att enbart kritisera, men inte själv har klara och tydliga förslag på lösningar.

Vi ska nog vara väldigt försiktiga med att gå in i privata företag. Har inte Lennart Holmlund lärt sig av varvskrisen, där staten plockade in miljarder som bara försvann. Ska våra skattepengar läggas ut på osäkra fabriker som tyvärr gått med förlust i 20 år.

Sverige kan inte konkurrera med övriga världen med att bygga bilar. Vi klarar helt enkelt inte av att ha två biltillverkare. Tyvärr!
Varför går inte S/LO in och köper SAAB och räddar sina medlemmars jobb?

Resurserna finns ju och det skulle antagligen uppskattas hos LO-medlemmarna på SAAB.


Lennart Holmlund: Andra regeringar runt om i hela världen jobbar för sin bilindustri och räddar den. Maud är en katastrof, vi som bor i Västerbotten vet hur hon hanterat det näringsliv som hon varit operativt anvarig för
Problemet Lennart är bara att oavsett ägare måste SAAB:arna kunna säljas i tillräcklig mängd för att det ska vara lönsamt. Annars går det inte.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.