SAAB går troligen i graven ganska snart. Nu har GM,s ledning tillsatt en likvidationsman som har till uppgift att avveckla bolaget och styrelsen och ledningen får inte motverka likvidationen.
I alla andra länder har regeringarna gått in för att rädda landets bilindustrier i samband med den ekonomiska krisen. Man har självklart gjort det för att man tror att det behövs bilar i framtiden och för att rädda många många jobb. Till och med i USA som ska vara den mest marknadsorienterade landet så har staten gått in kraftigt för att rädda jobben och bilindustrin. De har även i USA gått in för att rädda bankerna.
Det har väl också visat sig att den amerikanska modellen att leda stora företag har försvunnit och det amerikanska systemet är upphovet till den kris som uppstod
2010-01-09, 14:25 Permalink
Andra bloggar om: Socialdemokraterna Regeringen Saab Trollhättan Maud olofsson Metall Arbetsbrist Fordonsindustri
Lennart Holmlund är för att staten skulle gå in och rädda SAAB.
Det jag och mångar andra skulle vilja veta hur detta ska gå till? Att enbart kritisera, men inte själv har klara och tydliga förslag på lösningar. Vi ska nog vara väldigt försiktiga med att gå in i privata företag. Har inte Lennart Holmlund lärt sig av varvskrisen, där staten plockade in miljarder som bara försvann. Ska våra skattepengar läggas ut på osäkra fabriker som tyvärr gått med förlust i 20 år. Sverige kan inte konkurrera med övriga världen med att bygga bilar. Vi klarar helt enkelt inte av att ha två biltillverkare. Tyvärr!
Varför går inte S/LO in och köper SAAB och räddar sina medlemmars jobb?
Resurserna finns ju och det skulle antagligen uppskattas hos LO-medlemmarna på SAAB. Lennart Holmlund: Andra regeringar runt om i hela världen jobbar för sin bilindustri och räddar den. Maud är en katastrof, vi som bor i Västerbotten vet hur hon hanterat det näringsliv som hon varit operativt anvarig för
Problemet Lennart är bara att oavsett ägare måste SAAB:arna kunna säljas i tillräcklig mängd för att det ska vara lönsamt. Annars går det inte.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |