TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Staten i egenskap av Luftfartsverket ska göra sig av med de flesta av sina olönsamma flygplatser. Men beslutet påverkar de kommuner som anser sig behöva en flygplats då de får ta över en statlig uppgift.
Möjligen kan man kanske driva flygplatsen annorlunda, men sannolikt får kommunerna helt enkelt ta över en hel del kostnader, och är det rimligt?
Några argument att tänka över:
* Staten har ju redan avkastningskrav på Luftfartsverket som uppgår till 8 % på eget kapital. Och varför ska staten ha avkastningskrav på infrastruktur som är nödvändig för samhället och för näringslivet?

*Kommunerna omfattas av lagstiftning som innebär att man inte får syssla med näringsverksamhet som konkurerar med det privata näringslivet. Men Luftfartsverket får göra pengar på den verksamhet som är i anslutning till flygplatserna. Staten ska även ha avkastning på detta.

* Parkeringar runt flygplatserna är och har varit en mjölkko för att driva flygplatser och kunna betala in avkastning till staten.

* När nu staten gör sig av med de flygplatser som man anser som olönsamma torde man ha en god ekonomi för att klara av att hålla uppe standarden på de statliga flygplatser (utan att kräva att kommunerna på den ort där flygplatserna är ska behöva betala för och till detta, vilket ju har skett i både Umeå och Skellefteå där kommunerna varit nödgade att bidra med banförlängningen).

*Jag har svårt att tro att kommunerna i Stockholmsområdet har (eller skulle för den delen) investera en endaste krona i Arlanda eller Bromma. Där har staten via Luftfartsverket stått hela kosten och kommunerna runt omkring har kunnat hålla lägre skattesatser.

* Kostnaderna för flygplatserna ska ju betalas av resenärerna och nu gör man det via smygvägen på grund av statens avkastningskrav.

Men den avslutande frågan är om staten på sikt har för avsikt att behålla de lönsamma flygplatserna eller inte? Det framstår nästan som om det finns en dold agenda. Det är bekymmersamt då man verkar tro att det går att tjänar pengar på att flygplan bara stiger upp och landar på Arlanda och Bromma. Man inser inte att alla flygrörelser till och från dessa två platser kommer från många flygplatser runt om i landet. Det hänger liksom ihop


Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.