Idag ska vi åter ta första spadtaget på vad som kallas vägpaketet i Umeå. Ett projekt som var tänkt att påbörjas 1990 med Kolbäcksvägen som E4 men det gick inte bl.a. på grund av de standardkrav som Vägverket hade.
Det var flera delar som överklagades till regeringen, som t.ex. byggande av Kolbäcksbron, två avsnitt av E12 ner till Holmsund, indragningen av vägen utmed Volvo lastvagnar och vägen från Volvo mot den tänkta sträckningen av E4, E12 vid travbanan. Alla dessa besvär avslogs av regeringen med Inez Uusman som kommunikationsminister och motivet var att det skulle lösa Umeås stora trafikproblem. Men när allt skulle knytas ihop med vägen i Röbäck eller som vi kallar det den västra länken då bifölls helt plötsligt besvären men då var det Björn Rosengren som var statsråd.
Även i detta fall så har överklagningarna kostat enorma summor pengar. En gissning är upp emot en miljard kr i fördyringar jämfört med det projekt som fanns 1997 och som inte skiljer så mycket från nuvarande förslag.
2009-06-22, 10:21 Permalink
Andra bloggar om: Politik Vägpaketet Umeå Spadtag
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |