Igår var det tänkt att riksdagen skulle rösta om att lägga ner flygplatserna i Skellefteå och Storuman. Staten ska sälja ut dem då de inte är lönsamma men de har bidragit till att Arlanda är lönsamt. Staten tycks tro att lönsamhet går att nå på Arlanda genom att planen bara startar och landar där. Vi har även i Umeå deltagit i finansieringen av Umeå City Airports utbyggnad något som inte kommunerna i Stockholm bidragit med.
2008-12-19, 08:41 Permalink
Andra bloggar om: Politik Högerregeringen Flygplatser Vägar Infrastruktur El Pensioner Umeå Kommunal ekonomi
Henrik Hansson
Men Lennart har helt rätt i att Alliansen vill lägga ned flygplatser som inte är ekonomiskt lönsamma. För hur tror du att små kommuner ska kunna bära kostnaden om inte staten klarar av det????
Att jämföra storleken på flygplatsen i Halmstad, Norrköping och Kalmar är inte riktigt just. Storuman och de nämnda städerna går inte att jämföra ur storlekssynpunkt.
Kontentan är att flygplatsen i Storuman kommer att tvingas stänga. Det är att vara realist Henrik! Hur Skellefteå kommer att klara sig står skrivet i stjärnorna? Och jag undrar mycket över hur vi i Norrland skall kunna få återförda pengar till regionerna och länen från vattenkraften, från malmen och skogen? Bothnia-banan var är den i beslutsfattandet? Hur har Du tänkt att vi skall kunna transportera oss till Stockholm och södra Sverige på ett snabbt sätt?
Henrik Hansson bör nog läsa på bättre. Så här skrev jag:
"Att jämföra storleken på flygplatsen i Halmstad, Norrköping och Kalmar är inte riktigt just. Storuman och de nämnda städerna går inte att jämföra ur storlekssynpunkt". Observera att Skellefteå stod inte nämnd i den meningen. Sedan bör nog Henrik Hansson läsa bättre. Det handlar om skatteunderlaget i de här kommunerna och inte hur många som flyger från flygplatserna. Ifall de nämnda kommunerna Storuman och Skellefteå skall drivas av de nämnda kommunerna så förutsätter de en kommunal ekonomi dvs skatteunderlag som gör detta möjligt. Eller hur Henrik? Skatteutjämningen och den borgerliga politiken har gjort att kommunerna nu utarmas och tvingas spara än mera vilket slår på skola, omsorg och vård. Dessutom så ökar sociala understöden högst väsentligt pga den ökande arbetslösheten och den ökande utförsäkringen från Försäkringskassan och A-kassan om medborgarna överhuvudtaget är med i A-kassan. Tror Du då verkligen Henrik Hansson att det finns ekonomi att också betala mera för att driva flygplatserna?
Henrik Hansson
Om det nu är så stora fördelar att kommunerna driver dom varför tar inte kommunerna över alla flygplatser????? Dom kan ju börja och ta över Arlanda. Nu vet jag ju inte vilken komun som Alanda ligger i men om det är Norrtälje så blir dom säkert glada.
Det vore klädsamt om Du såg den borgerliga regeringens förslag i dess helhet! Och det är att Ni tänker föra över ansvaret för flygplatserna Storuman och Skellefteå på kommunerna och då blir det kommunala pengar som måste gå in i dessa. En merkostnad för flygplatserna utöver idag.
Sedan varför för Ni inte över i enlighet med Ditt resonemang Arlanda att skötas av kommunen och dess ekonomi? Åsa Torstensson borde se helheten och kommunernas bördor och mindre skatteintäkter innan hon kommer med sådana här saker. Eller är det hennes sakkunniga som inte ser hur kommunernas ekonomier med borgerlig regering urholkas just nu. Sedan vad det gäller rött vs borgerligt styre så är det fortfarande i de flesta kommuner i Norrland RÖTT. Och det verkar enligt opinionsmätningarna som om borgerligheten inte längre har majoritet?
Så med andra ord avhänder sig regeringen ansvaret för de regionala flygplatserna? Ni fortsätter med Skellefteå. Det är vad Du skriver?
Med den borgerliga regeringen så urholkas kommunernas ekonomier pga ökade sociala kostnader. Ökade kostnader pga start av friskolor som kan stoppa kommunala pengar i egen ficka osv.
Det innebär att de prioriteringar som kommunerna kommer att tvingas till fortsättningsvis verkar vara att hålla uppe människorna ovanför vattenytan vad avser social levnad, mat, hyra, kläder etc. Samt att prioritera vård, skola och omsorg. Så inga bortförklaringar Henrik! Staten har stått för infrastrukturen i bl.a kommunikationshänseende.
Henrik Hansson
Om det är som du säger att regeringen tycker att staten enbart ska driva 10 flygplatser då begriper ett barn att det blir nedläggningar av övriga flygplatser efter ett tag...Nu har regeringen dragit in posten, skattekontoren och en massa andra saker ute i landet bara för att dra det till Stockholm. Det är tur att inte Gruver, Skog och vattenkraften går flytta oxå till Stockholm för då hade högern redan gjort det. Men pengarna från naturtillgångarna går till Stockholm. Börjar bli så less på denna Stockholmregering.
Henrik Hansson
Men som du resonerar så ska vi här uppe få behålla vinsterna av vattenfall och LKAB oxå inom komunena. Det måste du ju hålla med om. Och du har inte förklarat varför staten behåller vissa flygplatser men inte andra. Vi kan ju inte både betala egen flygplats och dom statliga flygplatserna eller hur.
För er som alltså undrar varför det finns en massa repliker till mig, men inga inlägg så tolererar inte Lennart Holmlund åsikter som avviker från honom själv på sin blogg, om man nu verkligen kan använda det uttrycket för den här sidan.
Således raderas de...
Det här blev lite ensidigt. Varför läser man bara svaren till Henrik Hanssons inlägg men inte hans inlägg. Använder socialdemokraterna av åsiktsreglering i den fria debatten?
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |