Vägdragningarna och pengarna till Umeås vägar är en lång historia sedan början av 1990-talet. Då var tanken att E4:an skulle gå via Kolbäcksvägen men vi ansåg att farter på 110km var för höga då stora åtgärder och intrång skulle krävas. Förslaget blev därför inte av och vi drog igång processen igen. Då blev det ett nytt förslag på västlig dragning och flyttning av E12 till södra sidan älven som sedan också byggdes från rondellen på slätten ner till Holmsund. Kommunen skulle bygga en Kolbäcksbro som också blev byggd.
Indragningar av Klabbölevägen förbi Volvo, vägen från Volvo mot en framtida Europaväg över Röbäck, Kolbäcksbron och vägarna ner till Obbola överklagades men den socialdemokratiska regeringen avslog överklagande med hänvisning till bland annat att vägarna skulle komma till för att lösa Umeås problem.
2008-09-11, 08:51 Permalink
Andra bloggar om: Politik Vägdragningar E4 Socialdemokraterna Vänstern Miljöpartiet Regeringen Centern Umeå kommun Vägpaket Järnvägar Finasieringsmodell Vägverket Hastighetsbegränsningar
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |