TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Kalla har blivit hetare
Det är svårt att hitta tillräckligt berömmande ord för Charlotte Kalla. Hennes insats i dag på sprint är svår att överträffa och hon har ett bra läge inför de sista tävlingarna i touren. Men hon har en riktig vinnarskalle men hon måste också få misslyckas någon gång och vi får inte ställa krav att hon ska vinna varje gång

Trafiken dödar
490 personer fick sätta livet till i trafiken under förra året. Det var en ökning sedan 06 med över 20 %. Många av dem som dödades gjorde det på grund av rattfylleri. 1997 togs målet om en nollvision och sedan 2000 har antalet döda minskat varje år. Det första året med en ny borglig regering ökar antalet dramatiskt. Det kanske inte är rätt att skylla allt detta på regeringen men visst har det varit tyst från regeringshåll om vikten av trafiksäkerhetsarbetet. Signalerna om att det är viktigt är ett måste om vi ska förändra attityderna till bland annat hastighetsbegränsningarna. Flera av regeringsledamöterna har ju haft svårt med attityder som att betala TV licensen, tyvärr är det också många som ser likadant på hastighetsbegränsningar, det är något ont som inte har något gott med sig. Hastighetsbegränsningar är till för att minska olyckorna. Det hjälper inte med sänkta skatter för att få ner olyckstalen och minskade anslag till byggande av vägar och järnvägar.

Bygg ut järnvägen
Bygg ut det svenska järnvägsnätet, bygg Norrbotniabanan och se till att järnvägsstråken byggs om när nya sträckor tillkommer. Se till att det nya signalsystemet som beslutats på EU nivå som gör att vi får ett nytt signalsystem som gör att det går att köra mera tåg på befintliga järnvägar. Den nya högerregeringen har dragit ner på järnvägsbyggandet vilket är fel väg att gå då järnvägen är det mest miljövänliga transportmedlet. Miljöfrågorna och i dess spår klimatförändringarna ger svaret att vi måste satsa på miljövänliga transporter.

Pengar till infrastruktur
Idag finansieras byggande av järnväg direkt via årliga anslag och är därmed en driftskostnad i statens budget. När stora projekt som järnvägar behövs måste man finna nya sätt till finansiering. Min bestämda uppfattning är att man bör lånefinansiera i stället för projekten läggs på hög. Om nu regeringen trots att det är dumt att sälja ut de statliga företagen så lägg dessa pengar på infrastruktur som järnväg så vi får ett modernt och miljövänligt transportsystem och Sverige som land står väl rustad för framtiden

Torsken utrotningshotad
Vi får ständiga rapporter om att torsken snart är utrotad. Trots detta så gör regeringen ingenting åt detta och EU är ju lika tafatta och fiskarna ligger i samma båt och att de fullständigt glömmer bort att fisk i havet i framtiden är till nytta för dom själva. Det är mycket märkligt att de avvecklar sin egen näring med detta rovfiske



2008-01-04, 15:39  Permalink
Andra bloggar om:  
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.