TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Igår var jag och besökte Volvo lastvagnars huvudkontor då jag tidigare tillskrivit dem om den oro som framkommit med anledning av byggandet för montering av hytter i Gent. Vi fick information om den strategi Volvo har och där det sker mycket stora investeringar i Umeå.


Jag kan också känna att vi har exakt samma uppfattning när det gäller regeringens hantering av transportstödet och den begränsning som Volvo fått samtidigt som man vill bygga fler hytter. Vi förstår inte motivet då transportstödet är till för att utjämna den lägesnackdel som finns med en fabrik långt ifrån marknaden.


Det visar på att man inte värdesätter jobben i de stora företagen i Sverige medan våra konkurrentländer gör allt de kan för den nationella storindustrin och företagen får stöd även om de ligger mitt i Europa. För mig och socialdemokraterna är det lättare att behålla ett gammalt företag än att skapa ett nytt men Maud pratar endast om nya företag och jag funderar över om hon vet hur den stora och globala industrin fungerar? Att misshandla Volvo på det sätt man gjort medför att man funderar över framtiden och då hotas jobben hos oss.

* Miljökrav
Jag fick reda på att man i Tuvefabriken hade tänkt bli världens första koldioxidfria fabrik genom att bygga några vindkraftverk. Tyvärr skedde samma sak som när det gäller Botniabanan, dvs. att fågelskådarna överklagar och man hinner bygga på andra platser i världen, trots att risken för fågeldöd bedömdes till under 10 fåglar per år. Tänk att i det andra landet går att få tillstånd inom ett år men att det i Tuve har gått två år och det tar säkert ett år till. Samtidigt kan man fundera över hur många fåglar som flyger ihjäl sig genom att flyga mot annat.
Överklagandena håller inga som helst proportioner och är direkt en miljöfara. Det måste till nya regler om vi ska få en bättre miljö för alla överklaganden gör att miljöförbättringar stoppas. Tala om vad som krävs och sluta göda advokater med samhällets medel.


* Krångligt värre
Volvo lastvagnar har världens renaste måleri med minst utsläpp per hytt. Fem gånger mindre än EU:s gränsvärden. Därför är det konstigt är att man tvingas söka koncession på antalet hytter och inte på vilka utsläppsnivåer man ska klara av. KrångelSverige skulle man kunna säga. Skapar vi nya jobb genom att göra reglerna krångliga? Svaret är nej! Vi ska inte göra avkall på miljökraven men de ska ställas rätt och det är i detta fall på utsläppen.



Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.