*Centern kan inte driva igenom en Norrbottniabana
Centerns distriktsordförande i Västerbotten Christer Lundgren och hans kollega i Norrbotten Stefan Tornberg skriver i en artikel att Norrbotniabanan ska byggas. Vi delar den uppfattningen men tyvärr kommer den inte att bli av så länge vi har en högerregering. Nog borde väl två distriktsordförande ha så nära kontakt med sin partiordförande att man fått reda på att Norrbotniabana byggande inte sker med en högerregering. Moderaterna går aldrig med på ett sånt projekt och även Folkpartiet och Kristdemokraterna har sagt sig tveksamma. Lura inte folket centern att banan kommer. *Handelns värdskap I går besökte vi Nordmaling för att handla lite. Frågan är om en del butiker vill sälja något som man beter sig. Min hustru besökte en butik men kom ut efter ett tag och sa att här vill dom inte sälja något då ingen bryr sig om en kund och då gick hon ut. Tyvärr tror jag att ett dåligt värdskap inte är alltför ovanligt i Norrland då jag själv upplevt detta många gånger. Ska handel och besöksnäring utvecklas behövs skärpning. Turisternas pengar luktar inte
Nog vet du att centern är i gungning och även det här är ett tecken. Det var inte många veckor sedan deras förre arbetsmarknadsminister Börje Hörnlund gav Maud Olofsson en riktig bredsida. Den förtjänar hon, hon hinner väl inte läsa artikeln on Norrbotniabanan för hon har fullt upp med att prata
Du har sagt att du vet att om centern är emot en vägdragning, järnvägsdragning eller en bro brukar det bli bra. Har kollat och jag tror du har rätt. Centern tror att det är filkstorm om en person är emot
Nu är budet att näringslivet ska bygga denna "banan". Det blir exakt lika bra som vår tidigare bana som byggdes av näringslivet. Nämligen Arlandaexpressbanan. Ingen normal människa har råd att åka denna. Den är endast riktad till de förmögna samt de som reser på företagets bekostnad. Vad innebär detta för en privatbyggd norrbottniabana? Jo, precis samma sak som för en haparandabo med ett privat specifikt elbolag. Genom monopol på företeelsen så sätts priset för att göra en liten krets människor förmögna. Dvs. inget seriöst bolag i Norr- eller Västerbotten skulle begagna sig av en sådan bana och ingen här upp skulle privat ha råd att åka på den. Inte pga. att den inte bär sig, utan helt pga. den girighet efter förmögenhet som är själva grunden till att denna kom till.
England har gjort dessa enkla misstag och betalar priset. När statens järnvägar tilläts ersättas av privata alternativ så blev Sverige idiotförklarat av engelsmännen. Varför ett land medvetet inför något som är så galet trots att bevisen för dess konsekvenser genomlids i andra länder är för vår omvärld obegripligt, lika obegripligt som att svensken är så fundamentalt dum att dom sätter en Reinfeldt som statsminister. Hela världen tar sig för pannan samtidigt som insnöade och fullkomligt snurriga svenskar inbillar sig att det är bra.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.
|
|