Mycket får man höra när sinnet rinner till. Vi har företag som Komatsu Forrest som vill skicka sina skogsmaskiner på järnväg. Men vem hjälper dom att få till stånd en fungerande logistik trots att de inte kan fylla hela tåg. Jag blir förbannad när man hör att det finns ingen som engagerar sig för att lösa deras behov. Vi vill av miljöskäl ha över mera till tåg då måste man skärpa sig.
2007-06-13, 14:02 Permalink
Bra Lennart så ska det låta!
Hoppas någon lyssnar och det blir verklighet av dina tankar. Folke Andersson
Varför skall ANDRA engegera sig för att lösa DERAS behov? Just nu behöver jag mer pengar? Skall jag kräva att du engegerar dig för att lösa det?
Om du inte har nåt förslag på vad som konkret skall göras, Lennart, då har du ju inte sagt nånting meningsfullt.
Visst menar du med lösa deras problem är att köra godset? Så fattar jag att du menar. Det kan väl bara Sj eller vad dom heter göra. Statens företag på transporområdet har väl aldrig velat ha några kunder. Stå på dig unge man.
Sj "har inte råd" att ha dubbelbemanning på sina tåg, tåg som ledigt släpar på 40-50 vagnar med 30-40 ton last/st.
Lastbilsföretagen har råd att ha EN förare på EN lastbil som ung lika som EN vagn... Något är fel... Sannolikt betalar inte lastbilstrafiken de fulla kostnaderna för sitt användande av vägnätet. Mest troligt (sant?) är att SJ aldrig bemödat sig att effektivisera sin logistik. Frakterna tar ständigt för lång tid och vanskötta Banverkets horribla avgifter för spåranvändningen gör sitt. Tillkommer en del tjafs om vem som ska köra på vems spår + lite facktjafs (sägs det. Fackets bästa före kundnöjdhet) Effektivisera logistiken och kasta ut gamla politiker från SJ och med folk som KAN! Vi minns ju inkompetente Lars Petter(s)on som nästan körde SJ i konkurs. En från privata näringslivet fick ta över. Se till att det händer nåt.. (Om inte annat så höjs trafiksäkerheten på våra vägar rejält!!!)
Man behöver inte ta in nån från det privata näringslivet alls. Att göra så kan faktiskt få problem för att han/hon anses som "outsider". Det man BÖR göra, är att privatisra SJ och sedan låta banverket sälja trafikslots till högstbjudande.
Om det i det läget blir billigare att transportera via väg än via järnväg, så är det nog för att det faktiskt ÄR billigare.
Inte för att klanka ned på föregåendes kommentar så är det Green Cargo som har "monopolet" gällande godstrafik på räls. Det styckades av SJ när det bolagiserades (rätta mig om jag har fel). Men de har ju samma ägare som SJ..... så inget ändras i sak
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |