Barnskötarna är en viktig del av förskolans arbetslag och utgör idag ungefär hälften av de anställda som arbetar i förskolan. I vissa kommuner är fördelning annorlunda och ibland består arbetet av att rekrytera en större andel förskollärare. Jag tycker dock att vi har talat för lite om barnskötarna, deras kompetens och utbildningsbehov. Vi kan se att stora pensionsavgångar under de närmaste åren ställer krav på nyrekrytering av både förskollärare och barnskötare. Samtidigt ska vi öka personaltätheten och 2005 påbörja arbetet med att anställa 6000 fler förskollärare, barnskötare och annan personal. Att satsa på 6000 fler anställda och på personalens kompetens är två betydelsefulla delar i det fortsatta kvalitetsarbetet.
Olika behov av utbildning Behoven av teoretisk och praktisk utbildning inom barnskötargruppen varierar. Vissa har en äldre barnskötarutbildning som skiljer sig mycket från dagens gymnasieutbildning inom barn- och fritidsprogrammet. En del har mycket lång arbetslivserfarenhet, medan andra inte har hunnit arbeta så länge i förskolan. Det finns också de som gärna vill arbeta som barnskötare, men som helt saknar relevant utbildning. Det är därför av betydelse att en ny eftergymnasial vidareutbildning för barnskötare är flexibel och tar hänsyn till de olika behoven. Exakt hur utbildningen ska organiseras eller vad den ska innehålla är inte klart. Detta initiativ handlar inte om en ny högskoleutbildning för barnskötare eller om den översyn av gymnasieprogrammen som nu pågår. Det är inte heller någon snabbutbildning för att bli förskollärare. Detta ska vara en nationellt likvärdig eftergymnasial utbildning för de som vill eller redan idag arbetar som barnskötare i förskolan. Målet är att utbildningen ska kunna tillhandahållas i alla kommuner och så snart som möjligt. Jag tycker givetvis det är oerhört viktigt att lyssna till kommunerna och vad de som arbetar i och företräder förskolans arbetslag tycker. Jag har därför bjudit in Kommunal, lärarfacken och Kommunförbundet till ett samtal i slutet av denna månad.
Ett kompetent arbetslag Det finns ingen motsättning mellan att fortsätta rekrytera fler förskollärare och samtidigt se över och stärka barnskötarnas utbildning. Båda dessa ansträngningar är viktiga för att realistiskt kunna säkerställa behovet av mer personal och ett kompetent arbetslag i förskolan. Vi har aldrig haft så höga ambitioner att utbilda fler förskollärare som vi har nu. Samtliga högskolor och universitet har ett särskilt uppdrag att beakta behovet av att det utbildas fler lärare med inriktning mot de tidiga åldrarna. Däremot tror jag inte att det är vare sig rimligt eller önskvärt att det endast ska vara förskollärare som arbetar i förskolan. Jag tycker det är positivt att förskollärare, barnskötare, arteleristor, språkpedagoger och andra kompetenser finns samlade i förskolan. Olika yrkeskategorier och utbildningar kompletterar varandra när man arbetar för samma mål och jobbar tillsammans i arbetslaget.
Lena Hallengren, förskoleminister (s) |