TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Vallöftet om förskolan ligger fast
4 september 2003 15:04





Det är bra att förskolan debatteras och diskuteras. Jag kommer här att kommentera och bemöta några av de inlägg som fanns med i KommunAktuellt
nr 22. Förskolan är pedagogisk verksamhet på lekens grund. Det är viktigt att förskolans betydelse för barnen livslånga lärande erkänns.


Läroplanen och medvetna politiska reformer för att stärka och göra förskolan mer tillgänglig har kommit att betyda mycket för detta. Kristdemokraterna Niklas Mattsson och Gunilla Tjernberg tillhör ett parti som istället röstat emot dessa förskolereformer. I KommunAktuellt ondgör de sig över förskolans långa köer och dåliga kvalitet. Jag tycker också att det är bedrövligt när kommuner inte kan geförskoleverksamhet till de barn och föräldrar som önskar detta inom skäligt dröjsmål. Att förskolans kvalitet generellt skulle vara så dålig kan jag däremot inte instämma i efter att ha besökt över 50 förskolor runt om i landet. Inte heller finns det stöd för påståendet att maxtaxan har varit negativ.


Skolverkets årliga uppföljning av maxtaxan är viktig vägledning för att se hur reformerna fungerar. Den första uppföljningen visar att kvaliteten inte har försämrats. Det är fler barn i förskolan, men närvarotiderna eller barngrupperna har inte ökat som en följd av maxtaxan. Det är viktigt att minnas att maxtaxan var frivillig för kommunerna att införa. Vi kan se att landets kommuner valt att införa maxtaxan vilket gett dem ersättning från staten, samtidigt som landets föräldrar fått en bättre ekonomisk situation. Föräldrarnas inkomst och livssituation ska inte förhindra barnens deltagande i förskolans pedagogiska verksamhet. Satsningarna för att sänka avgifterna och ge fler barn tillgång till verksamheten innebär alltså inte att kvaliteten försämras. Det är en viktig slutsats av de ideologiska reformerna maxtaxa, allmän förskola, samt rätt till förskola för barn till föräldralediga och arbetslösa föräldrar.


Vi har således mycket att känna stolthet över. Men vi har också mycket kvar att göra. Kvaliteten i förskolan är en av mandatperiodens viktigaste frågor. Vi lovade i valet att resurser som motsvarar 6000 fler förskollärare, barnskötare och andra vuxna ska tillföras kommunerna under mandatperioden. Nu har endast ett år gått på den här mandatperioden och vallöftet ligger fast. Ann-Mari Ek från Barnverket efterlyser nationella riktlinjer för barngruppernas storlek.


Barngruppernas storlek är en viktig faktor bland andra som har betydelse för kvaliteten. Därför ger jag Skolverket i uppdrag att utfärda allmänna råd för förskolans kvalitet som ska vara ett stöd för personal, föräldrar och kommunpolitiker. Förutom allmänna råd är satsningarna på en jämställdhetsdelegation, kvalitetsredovisningar och integration viktiga för att stärka förskolans kvaliteten.


Jag tycker det är viktigt att understryka vilket fantastiskt arbete som personalen på landets förskolor gör. Då menar jag både förskollärare och barnskötare, två yrkesgrupper som behövs och som kommer att vara kvar i förskolans arbetslag under överskådlig tid. Förskolenätverket i Västerbotten lyfter problematiken att rekrytera förskollärare, samt behovet av en vidareutbildning för barnskötare. Båda dessa frågor arbetar vi aktivt med på utbildningsdepartementet. Jag har tagit initiativ till en arbetsgrupp som ska se över behovet av barnskötarutbildning och kommer med anledning av det att bjuda in kommunförbundet, Kommunal och lärarorganisationerna för ett samtal. När det gäller svårigheterna att rekrytera förskollärare så arbetar vi för att förändra detta genom bland annat dialog och regleringsbrev. Alla högskolor och universitet har ett särskilt uppdrag att beakta behovet av att det utbildas fler lärare med inriktning mot de tidiga åldrarna.


Jag är positiv till den nya lärarutbildningen då jag är övertygad om att de nya lärarnas breda kompetens höjer deras status och gör det svårt för arbetsmarknadens parter att motivera en lägre lön för de som arbetar i förskolan. Dessutom instämmer jag förstås att det är ytterst märkligt hur det kan anses som lägre status att arbeta med de små barnens omsorg, lärande och utveckling. Barnen är vår framtid och de finns i förskolan.


Lena Hallengren, förskoleminster (s)