TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Skärpt granskning och tillsyn för hög kvalitet i alla skolor
28 maj 2003 13:19





Artikel av utbildnings- och forskningsminister Thomas Östros, publicerad i Expressen den 28 maj 2003


Som socialdemokrat är det min fasta övertygelse att vi tillsammans måste ta ansvar för och värna den gemensamma skolan. Den sammanhållna svenska skolan är inte bara framgångsrik rent resultatmässigt, den är också en garant för att barn med olika bakgrund och förutsättningar träffas och lär sig se med andras ögon på världen. Om målet om en skola för alla barn förvanskas och istället blir en skola för varje typ av barn, där man bara möter andra elever med samma bakgrund och värderingar, blir samhället fattigare. Både i bokstavlig och bildlig mening. En skola som ger en gemensam kärna av kunskaper och värderingar är den kanske viktigaste sammanhållande länken i ett samhälle och spelar en avgörande roll för möjligheterna till tillväxt och välfärd.


Därför måste alla barn få de kunskaper som behövs för vidare studier, för ett bra arbete och för att kunna delta i samhällslivet. Då kan vi inte acceptera att några elever undantas från rätten till en bred och saklig utbildning.


De senaste veckornas debatt om fristående skolor har aktualiserat viktiga ideologiska frågor om valfriheten och för vilka den gäller. Är alla barns rätt till en likvärdig skola av hög kvalitet överordnad föräldrarnas religion? Var går gränsen för valfriheten och i vilket läge blir den enes frihet den andres ofrihet? Det är en viktig debatt som det kommer att finnas anledning att återkomma till. Redan nu villjag emellertid slå fast några grundläggande ståndpunkter:


· Alla barn har samma rätt till en bra utbildning. Det är barnets behov, inte föräldrarnas, som ska stå i centrum. Deras behov av en allsidig utbildning av hög kvalitet är överordnad föräldrarnas religion. Barnen har en rätt som är skild från föräldrarnas. De har rätt till en utbildning av hög kvalitet som ger dem möjligheter att förverkliga sina livsdrömmar. De ska leva ett liv i det svenska samhället och ska få samma möjligheter som alla andra barn.


· Det ska råda lika och rättvisa villkor mellan skolorna. Det är för elevernas skull som jag vill se fristående skolor som är öppna för alla elever, oavsett bakgrund, kultur eller övertygelse. Det är för elevernas skull som det ska vara behöriga lärare även i de fristående skolorna. Och det är för elevernas skull som det ska vara förbjudet att ta ut avgifter. Alla fristående skolor ska få bidrag enligt samma grunder som kommunala skolor får, men med hänsyn till kommunens skyldighet att alltid ta emot fler elever. Vi kan inte ha ett system där den kommunala skolan dräneras.· Alla skolor ska följa skollag och läroplanSkolan ska erbjuda en mångsidig utbildning och fostra öppna och fritt tänkande människor. Därför ska alla skolor i Sverige ovillkorligen leva upp till kraven att följa läroplanen och gemeleverna en saklig utbildning på vetenskaplig grund. Detta måste framgå väldigt klart för alla som driver eller vill starta en skola. Fristående skolor som uppenbart arbetar emot vår demokratiska värdegrund och barns grundläggande rättigheter har ingen plats i det svenska skolsystemet. Jag ser en klar risk att friskolor som riktar sig till en specifik religiös eller etnisk grupp isolerar sig om inte det omgivande samhället knackar på och för en dialog med dem, om den demokratiska värdegrunden, om olika trosinriktningar. Det gäller både kristna - t ex Livets Ords - och muslimska friskolor. Skärptgranskning och tillsyn i alla skolorNär jag blev skolminister för ett år sedan påbörjade jag ett arbete för ökad kvalitetskontroll i hela skolsystemet, från den enskilda elevnivån till den statliga granskningen. Det är oerhört viktigt att vi har ett Skolverk som är ute och som ser till att skollagen och läroplanen följs. Redan denna vår bildades det nya Skolverket, som tuffare och mer aktivt koncentrerar sig på tillsyn och kvalitetsutvärdering. Utbildningsinspektionen fördubblas och regeringen har lanserat ett kvalitetsprogram som innebär att kvalitetskontrollen av alla skolor skärps. Det nya Skolverket kommer nu få ett särskilt uppdrag att dels göra en riktad granskning av de konfessionella skolorna, dels skärpa rutinerna vid prövning av tillstånd och bli tuffare i regeltillämpningen vid granskning och tillsyn.


· Alla skolor ska ingå i kommunens kvalitetsgranskning I Sverige finns 6 500 skolor. Trots en kraftig utökning av verksamheten och en skärpt statlig tillsyn behövs också en kontroll på det lokala planet. Det är i kommunen man snabbast och mest effektivt kan ana problem innanför skolväggarna. Även innan avslöjandena om missförhållanden i fristående skolor har socialdemokraterna lagt förslag i riksdagen om att kommunerna ska vara skyldiga att involvera de fristående skolorna i sin kvalitetsgranskning, men de har stoppats av de borgerliga partierna och miljöpartiet. Idag tar riksdagen upp frågan igen. De borgerliga partierna och Miljöpartiet har nu chans att ompröva sina olyckliga beslut. Det gäller både frågan om kvalitetsgranskning och om likvärdiga ekonomiska villkor. Här måste barnens intressen sättas före ägarnas.


Sverige har undertecknat internationella konventioner som gör oss skyldiga att tillåta konfessionella skolor. Däremot är vi inte skyldiga att finansiera dem. Anledningen till att vi har valt att låta konfessionella skolor att ingå i den offentliga finansieringen är att det ger möjlighet till ökad insyn och kvalitetskontroll. När vi är med och betalar är vi också med och kan öppna dörrarna. Utan den möjligheten riskerar vi att lämna de här eleverna helt i sticket. Då kan skolorna sluta sig ännu mer och vi kommer inte åt att stödja och hjälpa de här barnen.


För att inte konfessionella fristående skolor ska bli ett hinder mot integrationen ska vi se till att öppna dörrarna så att vi verkligen får en insyn i skolorna. Först och främst vill regeringen nu öka insynen och tillsynen, både nationellt och lokalt. Men jag vill också höja ett varnande finger. Vi kan inte stå i ett läge där vi bidrar med skattemedel om det inte blir en bättring i de här skolorna. Ser vi inte en skärpning grundad i en vilja att förbättra sig hotas hela systemet med att tillåta den här typen av skolor.


Kan vi istället åstadkomma öppenhet och gemensamt samtal får avarterna svårare att gömma sig. Hela skolväsendet - både kommunala och fristående skolor - ska präglas av kvalitet, rättvisa villkor och öppenhet för demokratisk granskning.


Thomas Östros
Utbildnings- och forskningsminister