Artikel införd i Hallandsposten, Arbetarbladet, Folket, Norrtelje tidningar, m fl den 10 januari 2003.
"Den enda verkligt praktiska anknytning till framtiden vi har, det är egentligen barnen. För det är ju i dem man ser framtiden växa fram."
Detta sa Olof Palme vid 1975 års partikongress.
Att barnen och ungdomarna är vår framtid sägs ofta i dag, men det får inte bara stanna vid ord. Den socialdemokratiska regeringen sätter i praktisk politik verkligen barnen i centrum och har under senare år genomfört en mängd genomgripande förbättringar för barnen och deras familjer.
Den socialdemokratiska politiken syftar till att ge alla barn en god och likvärdig start i livet. Förskolan är det första steget i det livslånga lärandet. Föräldrars ekonomi ska inte avgöra om barnen ska få tillgång till förskolans pedagogiska verksamhet. Maxtaxan är en viktig ideologisk reform för att visa att förskolan är en del av den generella välfärden.
Socialdemokraternas mål är att förskolan ska vara avgiftsfri precis som grundskolan. Inte heller föräldrarnas sysselsättning och livssituation ska avgöra om barnen ska få tillgång till förskolans pedagogiska verksamhet.
Nu har även barn med föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga, i likhet med barn vars föräldrar förvärvsarbetar eller studerar, rätt till förskoleverksamhet.
Nu - från och med 1 januari i år - tas nästa viktiga reformsteg genom införandet av allmän förskola. Allmän förskola innebär att alla barn ska erbjudas plats i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år.
Frivillig rättighet
Allmän förskola är en rättighet och således givetvis frivillig verksamhet för barnen och deras föräldrar. Den allmänna förskolan ska vara avgiftsfri och omfatta minst 15 timmar verksamhet i veckan. Kommunerna ska informera föräldrarna om verksamhetens syfte. Reformen är alltså obligatorisk för kommunerna, som blir fullt ekonomiskt kompenserade för reformen.
Förskolan styrs av en egen läroplan som sätter barnets utveckling och lärande i centrum. Förskolan ska präglas av lek, utveckling och trygghet. Människor som känner sig trygga blir också fria att utvecklas. Trygghet ger frihet och utveckling. Detta gäller för vuxna likväl som barn.
Det är positivt att förskolans verksamhet och behov på senare tid har hamnat i fokus i debatten. Vi vänder oss dock med bestämdhet mot de försök till svartmålning av förskolan som vissa debattörer ägnar sig åt. Personalen gör ett fantastiskt arbete och vi har en förskola i Sverige att vara mycket stolta över. Därmed inte sagt att det inte behövs förbättringar.
Några av de utmaningar som ligger framför oss är att öka personaltätheten och minska barngrupperna som under 1990-talets ekonomiska åtstramningar blivit större. Lämplig storlek och sammansättning av barngrupperna är tillsammans med utbildad personal, ändamålsenliga lokaler och läroplanen de fyra kriterierna för förskolan. I förskolan bedrivs pedagogisk verksamhet på ett professionellt sätt som är utvecklande för barnen.
Mindre grupper
När politiska företrädare på högerkanten påstår att förskolan endast är förvaring av barn, så visar man bara att man har missat hela poängen med verksamheten. Det gäller att vända på perspektiven. Som tankeexperiment vore det intressant om dessa företrädare i stället frågade sig vad föräldrarna ska syssla med om dagarna medan barnen går i den för deras utveckling så viktiga förskolan?
Väljarna gav i valet oss socialdemokrater ett fortsatt mandat att sätta välfärdsförbättringar före skattesänkningar. Vi vill därför fortsätta satsningarna på förskolan där kvalitetsarbetet står främst.
Vår målsättning är att det under mandatperioden ska anställas 6 000 fler förskollärare, barnskötare eller annan personal inom förskolan.
Därmed skulle barngrupperna kunna minska till i genomsnitt 15 barn per barngrupp, med en personal per fem barn. Därutöver kan och gör många kommuner stora förbättringar på förskolan. Tillsammans med kommunerna vill regeringen arbeta för att öka personaltätheten och minska barngrupperna.
Fler anställda
6 000 fler anställda inom förskolan skulle höja kvalitén och stärka den pedagogiska verksamheten. Personalförstärkningarna ger också en bättre arbetsmiljö. Ohälsotalen och sjukskrivningarna inom offentlig sektor måste minska.
Arbetsmiljön måste förbättras vilket också höjer status och intresse för yrket. Det känns oerhört glädjande att antalet sökande och antagna på lärarutbildningarna ökar. Att följa utvecklingen och aktivt arbeta för att trygga personalförsörjningen är en viktig uppgift. Genom ökat fokus och stora satsningar på barnen och förskolan är vi övertygade att förskolan ska upplevas som det stimulerande framtidsarbete det de facto är.
Att arbeta med barn är ju att arbeta med den enda praktiska anknytning till framtiden vi har, som Olof Palme så väl uttryckte sig.
Lena Hallengren (s) förskoleminister
Lars Stjernkvist (s) partisekreterare