Varje barn är unikt. Varje barn har sina speciella särdrag och individuella drömmar. Olika barn tycker och gör olika. Det måste de få göra. Samtidigt vet vi att vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar tillsammans med de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt.
Vi vet också att redan när det första barnet föds halkar dittills jämställda kvinnor efter i såväl karriär som lön. Och utvecklingen mot ett samhälle där flickor och pojkar bedöms på lika vilkor går för långsamt.
Om den här utvecklingen skall brytas måste vi alla ta vårt ansvar. Vi har som föräldrar, men också som arbetsgivare och politiker, tillsammans ett ansvar för att frigöra oss själva och barnen från konstruerade och stereotypa könsroller.
Men detta är mycket svårt att göra bara som privatperson, inom familjens krets. Därför måste vi redan under förskolan och vidare under skolan arbeta för ett mer jämställt lärande, där både flickor och pojkar ges utrymme att utveckla sina talanger och lära sig att respektera allas lika värde. Detta kommer även att leda till bättre studiemiljö, något både flickor och pojkar tjänar på.
Samhället kan bidra till att förstärka eller försvaga de könsroller som inpräglas redan under småbarnsåren - särskilt förskolan kan spela en avgörande roll. I Gävle kommun pågår sedan flera år ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Med inspiration hämtad från förskolan Björntomten sprids nu över landet insikten om att det behövs en pedagogik inriktad på jämställdhet redan i förskolan. Den socialdemokratiska regeringen har givit stöd till spridningen av denna pedagogik.
Detta tänkande måste sedan fortsätta upp i grundskolan och gymnasieskolan. Skolan har fått ett skärpt ansvar för att all verksamhet i skolan även ska omfatta jämställdhet.
Den nya lärarutbildningen har också ett könsperspektiv. Vid utbildningen av högskolepedagoger ska genuskunskap ingå för att ge högskole- och universitetslärare en förmåga att kunna anlägga ett könsperspektiv på undervisningen.
Trots detta är skolan en arena där sexuella trakasserier och könsmobbning i form av sexistiskt språkbruk sprids. Den socialdemokratiska regeringen har därför bland annat givit stöd till sammanlagt 112 feministgrupper som bildats av elever i grund- och gymnasieskolan för att stimulera jämställdhetsarbetet i skolan.
På socialdemokratiskt initiativ har en lag om likabehandling av studenter införts i högskolan. Vi vill nu gå vidare och införa motsvarande lagstiftning också i skolan.
Men vårt lärande sker inte enbart inom ramen för skol- och utbildningsverksamhet. Regeringen fortsätter att satsa på föräldrautbildning och har tillsammans med landstingsförbundet bedrivit ett utvecklingsprojekt inom pappautbildningen. Det är en utbildning som syftar till att ge män en chans att ta mera aktiv del i föräldraskapet före och efter barnets födelse.
Vi socialdemokrater har en mängd förslag för hur vi ska fortsätta att arbeta för att göra skolan till en plats där det råder arbetsro och där både flickor och pojkar bemöts rättvist och får möjlighet att utvecklas utifrån hela sin potential:
· Vi vill att diskrimineringslagarna ska gälla även i skolan och en socialdemokratisk regering kommer att lagstifta om förbud mot diskriminering och sexuella trakasserier i skolan.
· Vi vill att det år 2004 ska finnas minst en jämställdhetspedagog i varje kommun
· Vi vill att skolans personal utbildas om situationen för utsatta flickor och pojkar i patriarkala miljöer.
· Vi vill kartlägga hur studiestödssystemet och andra försäkringssystem fungerar tillsammans, så att bl a barnafödande och studier ska vara möjliga att kombinera.
· Vi vill öka antalet kvinnliga professorer på universitet och högskolor. Vår mål är att minst 25 % av professorerna ska vara kvinnor 2008.
· Vi vill fortsätta utveckla pappa- och föräldrautbildningen.
· Vi vill satsa mer på flickidrotten och skärpa kraven på att flickor ska ha samma villkor som pojkar inom idrotten och föreningsverksamheten i övrigt.
Utöver detta kommer vi socialdemokrater under nästa år också att lägga fram en ny bred aktionsplan för jämställdhet. Den ska innehålla både kort- och långsiktiga åtgärder och rymma förslag till reformer och beslut som ska vara tydligt prioriterade och tidsbestämda.
Vi är övertygade om att flickor och pojkar, kvinnor och män vill ha en aktiv politik för jämställdhet framför att passivt invänta en förändring. Valresultatet ser vi som ett gott stöd för en fortsatt aktiv socialdemokratisk politik för jämställdhet. Det är något som alla, kvinnor såväl som män, tjänar på och utvecklas av.
Margareta Winberg
Jämställdhetsminister