Sverige behöver en samförståndsanda som syftar till bättre villkor för näringslivet, ett mänskligare arbetsliv och tryggare jobb.
Artikel av Göran Persson, Wanja Lundby-Wedin och Bosse Ringholm publicerad i Dagens Nyheter den 4 augusti 2002.
De amerikanska redovisningsskandalerna, börsrasen världen över, löftena till småspararna om ständigt stigande börskurser, kartellerna i den svenska byggsektorn, de enorma förmånerna till företagsledare i form av arvoden, optioner och bonus - allt detta har i grunden rubbat förtroendet för näringslivet.
Vi riskerar en global recession som inte har sina rötter i den reala ekonomins status. Att på nytt skapa förtroende för näringslivet är en angelägenhet för oss alla. Ytterst står välstånd och välfärd på spel.
Mot den här bakgrunden - den som initierade bedömare anser vara kapitalismens värsta kris sedan 1930-talet - vill vi redovisa hur vi ser på att Sverige skall kunna fortsätta att vara ett land i arbete och tillväxt:
1. Målen för den ekonomiska politiken ligger fast. Det är en myt att Sverige halkar efter andra länder. Tvärtom har tillväxten i Sverige under senare år genomsnittligt varit högre än i både EU och OECD-länderna. Arbetslösheten är lägre. Statsfinanserna är i bättre skick. Inflationen är låg.
Nu gäller det att hålla fast vid de övergripande målen för den ekonomiska politiken: De offentliga finanserna skall uppvisa ett överskott på 2 procent av BNP i genomsnitt över en konjunkturcykel. Utgiftstaken skall klaras. Statsskulden skall amorteras ned för att vi skall klara framtidens kostnader för välfärden. År 2004 skall den reguljära sysselsättningsgraden uppgå till 80 procent. Socialbidragsberoendet skall halveras mellan 1999 och 2004.
Att slå vakt om grundläggande ekonomiska fundamenta - i form av sunda statsfinanser och stabila priser, som garanteras av en självständig och oberoende Riksbank - kommer att vägleda en socialdemokratisk regering även efter den 15 september.
2. Ett nytt samförstånd för arbete och tillväxt. I valrörelser brukar socialdemokratin angripas av näringslivets organisationer. Denna gång vore det lätt att slå tillbaka. Men en sådan konfrontation skulle inte gagna Sveriges intressen. Vi tycker oss dessutom finna en ny, mer ansvars- och insiktsfull generation företagsledare.
Vi vill bygga vidare på den positiva anda som företagsledare och fackliga företrädare bl a har utvecklat i "Bennet-gruppen". Vi vill finna samverkanslösningar som bygger på ett "givande" och ett "tagande". Det går inte att få någonting utan att ge någonting.
Staten, näringslivet och de fackliga organisationerna har olika roller och uppgifter. Därför är det bara tillsammans och i ömsesidig respekt som vi kan ta det helhetsansvar som är nödvändigt för välstånd och välfärd. Samma ansvar som de fackliga organisationerna har tagit för att löneökningarna skall rymmas inom de samhällsekonomiska ramarna måste företagsledarna ta för sina löner. 3. Ett mänskligare arbetsliv. Före valet kommer vi att presentera två program som visar hur vi kan ta tillvara den potential av arbetskraft som står utanför arbetsmarknaden:
För att få fler sjukskrivna att komma tillbaka till arbetslivet måste en rad åtgärder sättas in. Vi måste sträva mot ett mänskligare arbetsliv, som inte sliter ut människor fysiskt och psykiskt. Vi vill satsa mer resurser på förebyggande arbete. Vi vill ge stimulanser till de arbetsgivare som bringar ned sjuktalen. Vi vill stärka företagshälsovården. Vi vill underlätta för den enskilde att komma tillbaka till arbetslivet genom bättre rehabilitering och nya arbetsuppgifter.
För att få fler invandrare i arbete vill vi öka AMS insatser riktade mot invandrare. Vi vill genomföra särskilda åtgärder för de invandrare som saknar utbildning och för de som har högskoleexamen. Vi vill förkorta tiden mellan ett beviljat uppehållstillstånd och arbete genom särskilda insatser. Vi vill att den offentliga sektorns arbetsgivare - samtliga myndigheter, alla kommuner och landsting - sätter upp mål och utarbetar handlingsplaner för att öka andelen anställda invandrare. Vi vill att privata arbetsgivare gör samma sak. Vi accepterar inte diskriminering av invandrare på arbetsmarknaden.
4. Mer utbildning - ökad forskning. Enligt OECD är Sverige det land i världen som investerar mest i resurser i kunskap, ca 6,5 procent av BNP. Men det räcker inte.
Vi vill under den kommande mandatperioden bygga ut högskolan med än fler platser. Vi vill att fler högskolor når kraven för att få bli universitet. Vi vill stärka forskningen inom medicin och biovetenskap. Vi vill bygga ut designutbildningen. Vi vill förbättra överföringen av teknik mellan forskning och mindre företag. Vi vill införa ett system för individuell kompetensutveckling.
5. Ett företagsammare Sverige. Det är bara i samverkan som de nya innovationerna, uppfinningarna och entreprenörerna kan växa fram.
Vi är beredda att anslå nya medel för att förverkliga de förslag som Bennet-gruppen har presenterat. Förutsättningen är att andra aktörer är beredda att tillskjuta lika mycket. Det handlar bl.a. om att införa ett nytt innovationssystem för små och stora företag, att förbättra såddfinansieringen för nya företag och att stärka de branscher där Sverige ligger i framkant - inte minst inom läkemedelssektorn och fordonsindustrin.
6. Skatter för tillväxt och välfärd. Det är genom skatter som välfärden finansieras. En väl utbyggd välfärd är en fundamental förutsättning för en hållbar tillväxt.
Samtidigt får inte skattesystemet i sig förhindra arbete och investeringar. Det är därför som en rad skatter har sänkts inom ramen för de budgetpolitiska målen. Vi vill fortsätta att framförallt förbättra villkoren för löntagarna och de små företagen. Vi vill under mandatperioden ta sista steget i skattereformen riktad mot låg- och medelinkomsttagare. Vi vill förändra de s.k. 3:12-reglerna som har föreslagits. Utredningens förslag till finansiering av reformen kommer dock inte att genomföras.
Från näringslivet förs ofta fram synpunkten att förmögenhetsskatten förhindrar tillväxten. I debatten har föreslagits att ett avskaffande av förmögenhetsskatten måste "upplevas som rättvist". Därför bör bolagsskatten samtidigt höjas.
Vi tror inte på den modellen. Det är bra att Sverige har låga bolagsskatter. Men förhållningssättet att skatteförändringar måste upplevas som rättvisa och rimliga är riktigt. Vi är därför beredda att inom ramen för den översyn som nu sker av förmögenhetsskatten pröva andra vägar.
7. Ökat bostadsbyggande. Hälften av landets befolkning bor i kommuner med bostadsbrist. Värst är situationen i tillväxtregionerna.
Vi vill skärpa konkurrensen i byggsektorn så att boendekostnaderna i nyproduktionen blir rimliga, bl a genom en stärkt byggherreroll och skärpt upphandlingskompetens. Vi vill komplettera investeringsbidragen för fler hyresbostäder genom att pröva lägre byggmoms för särskilt byggande. Vi vill bygga fler studentbostäder och koppla utbyggnaden av högskoleplatser till ett krav på kommunerna att tillhandahålla studentbostäder. Vi vill att statlig mark utnyttjas till bostadsbyggande. Vi vill premiera kommuner som bygger hyresbostäder genom tidigarelagda statliga infrastrukturinvesteringar.
8. Tillväxt i hela landet. Sverige måste hållas samman - såväl mellan människor som mellan regioner. Vi vill slå vakt om och utveckla skatteutjämningen. Vi vill utforma en regional utvecklingspolitik som tar tillvara det lokala och regional engagemanget. Vi vill genomföra riktade satsningar på IT-användning och distansutbildning. Vi vill stärka de små högskolornas attraktionskraft.
Det vidsträckta Sverige måste hållas samman av en väl utbyggd infrastruktur. Det kräver investeringar i mångmiljardklassen under de kommande åren. Vi vill därför genomföra den största satsningen på infrastruktur i modern tid. Vi vill omedelbart satsa på underhållet av vägarna för att minska trafikolyckorna. Vi vill ge vårt stöd till Stockholms-beredningen som har till uppgift att lösa trafikkaoset i Sveriges huvudstad.
9. En grön tillväxt. Utvecklingen av nya, miljöanpassade produkter och tjänster är framtidens tillväxtmarknader.
Vi vill stimulera investeringar i teknikskiften. Vi vill se miljöutvärderingar vid varje större investeringsbeslut. Vi vill öka forskningen inom miljöområdet, framför allt för att få fram renare drivmedel, bränslesnålare bilar och förnybara energikällor. Vi vill etablera ett nationellt centrum för att främja svensk export på miljöteknikområdet.
10. Ett aktivt och attraktivt Sverige. I en globaliserad värld är det allt viktigare att kunna hävda sig på de internationella arenorna. Samtidigt gäller det att locka både investerare och turister till Sverige.
Vi vill under nästa mandatperiod mobilisera hela Sverige - från näringslivet via kulturlivet till forskningssamhället - för att än mer förbättra bilden av Sverige utomlands. Vi vill stärka exportfrämjandet, särskilt för de små företagen. Vi vill bygga vidare på det framgångsrika Östersjösamarbetet genom att öka Sveriges närvaro i närområdet, framförallt i de kommande EU-länderna och i Ryssland. Vi vill uppmärksamma turistsektorn som en viktig tillgång i svensk ekonomi.
Mot denna helhetspolitik står den borgerliga oppositionens: Sänkta skatter för höginkomsttagarna. Försämrade anställningsvillkor för de anställda. Nya karensdagar i sjukförsäkringen. Försämrad A-kassa.
Det är inte så man håller samman ett land. Sverige behöver istället en ny, modern samförståndsanda, som syftar till bättre villkor för näringslivet, ett mänskligare arbetsliv och tryggare jobb.
GÖRAN PERSSON WANJA LUNDBY-WEDIN BOSSE RINGHOLM |