Det finns många bra skolor i Sverige, men allt fler elever, föräldrar och lärare är oroade över läget.
För att vända utvecklingen måste vi göra allt för att höja resultaten i skolan. Regeringen gör stora investeringar i mindre klasser och fler speciallärare, skickligare lärare och en mer jämlik skola. Men om det ska kunna ge effekt måste såväl eleverna som deras föräldrar öka sitt fokus på skolarbetet.
Det finns inget som är så viktigt för att barnen ska lyckas väl i livet som att de klarar skolan. Eleverna behöver fokusera på lektionerna – inte distraheras av sina mobiler. Därför ska mobiltelefoner inte användas på lektionstid. Det säger statsminister Stefan Löfven i Sveriges Radio Ekots lördagsintervju i dag. En ny forskningsstudie från London School of Economics visar att elever som går i skolor där mobiltelefoner inte är tillåtna i klassrummen lär sig mer, motsvarande fem skoldagar mer om året. De elever som har lägst resultat gynnas mer av ett mobilförbud än de elever som har högre resultat. Att se till att mobiler inte stör under lektionstid kan därmed leda till både högre resultat och till mindre klyftor i skolan.