Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, studiehandledning på modersmål och en individanpassad Sfi-utbildning. Det är några av regeringens utbildningspolitiska åtgärder för att underlätta nyanländas etablering i Sverige.
– Nyanlända elever måste snabbt komma in i det svenska utbildningssystemet och få en bra skolgång. För de något äldre måste vi ha en Sfi-utbildning som är individanpassad och effektiv, där man får lära sig språket på ett tidigt stadium och har nära kontakt med arbetsmarknaden, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic till Aftonbladet.
Bland nyanlända finns också många med yrkesbakgrund som lärare. Regeringen vill ta till vara deras kompetens som lärare och att göra det möjligt för dem som vill att så snabbt som möjligt börja undervisa i de ämnen som de är utbildade för. Under tiden kan en möjlighet för många av de nyanlända lärarna vara att börja arbeta som studiehandledare eller modersmålslärare, för att på så sätt bidra till att ge nyanlända elever de bästa förutsättningarna att nå kunskapsmålen. Det skulle hjälpa till att säkerställa att eleverna inte tappar i sin utveckling bara för att de börjar skolan i ett nytt land.
– Vi ser över hela valideringssystemet och en utredning presenteras den 1 april. Klart är att det behöver bli lättare för individen att överblicka än dagens system. Dessutom vill vi se en mer individanpassad Sfi-utbildning som bättre ska gå att kombinera med andra kurser i vuxenutbildningen. Inom kort presenteras en proposition som ett första steg i förbättringen av Sfi, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic i ett pressmeddelande.
Läs mer på regeringen.se
Intervju med Aida Hadzialic i Aftonbladet