En IFAU-rapport visar att mindre skolklasser ger mer kunskap. Ibrahim Baylan lyfter idag frågan på ett presseminarium.
Se seminariet live>>
Elever som gick i en mindre klass på mellanstadiet hade bättre skolresultat än de som gick i större klasser. Det framgår i en IFAU-rapport. Statistik från Stockholm stad visar även att skolresultaten i Stockholm sjunker och klasstorleken har ökat sedan 2006, särskilt i lågstadiet. Allt fler barn går i riktigt stora klasser, med fler än 27 elever.
- Vi prioriterar skolan framför skattesänkningar. Därför kan vi investera både i mindre klasser och i lärarna, säger Ibrahim Baylan.
Professor Peter Fredriksson, medförfattare till IFAU-rapporten ”Långsiktiga effekter av mindre klasser” deltog och redogjorde för slutsatserna i rapporten.
En ny nationell politik för skolan
- Mindre klasser de första åren i skolan.
- Investera i tidiga insatser genom att anställa och utbilda 1000 speciallärare och specialpedagoger.
- Läraryrket ska utvecklas genom ökade karriärmöjligheter och lön, mer kompetensutveckling, mindre administration, och kvaliteten på lärarutbildningen ska höjas.
- Resurser till skolor ska fördelas efter elevernas behov och läxhjälp ska ges till alla.
- Obligatorisk sommarskola för elever i åk 6-9.