TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Gör moderna språk obligatoriskt i skolan
26 november 2013 08:42



Utdrag ur debattartikel i SVD 131126

Sverige är ett exportland och vi lever i en alltmer global värld. För att Sverige fortsatt ska kunna konkurrera krävs en välutbildad befolkning. Dagens unga måste ständigt utveckla sina färdigheter och kompetenser för att kunna ta framtidens jobb. En viktig kompetens för konkurrenskraft är kunskaper i flera språk.


I grundskolan läser nästan var tredje elev inget språk utöver svenska och engelska. Många elever som påbörjar språkstudier hoppar dessutom av. Skolverkets statistik visar att 85 procent av eleverna läser moderna språk i årskurs 7 men i årskurs 9 är det bara 70 procent som fortfarande studerar ämnet. Elever som har föräldrar med kortare utbildningsbakgrund är överrepresenterade bland dem som väljer bort moderna språk. Så här kan det inte få fortsätta.


Trots att språkkunskaper blir allt viktigare är ämnet moderna språk inte obligatoriskt i grundskolan. Skolan är skyldig att erbjuda moderna språk men det är möjligt för eleven att välja bort det. Det finns ingen anledning att särbehandla ämnet moderna språk. På samma sätt som andra ämnen i grundskolan är obligatoriska så ska moderna språk vara det.


Antagningsreglerna till högskolan har ändrats så att moderna språk ger möjlighet till högre meritpoäng och därmed större möjligheter att komma in på önskad utbildning. Mellan- och högstadieelever ska inte så tidigt tvingas välja bort språkstudier och därmed ta beslut som påverkar deras framtidsmöjligheter långt senare i livet.


Vi vill att moderna språk ska göras obligatoriskt i grundskolan. För att möjliggöra denna förändring måste vi samtidigt råda bot på dagens brist på behöriga lärare inom moderna språk. I synnerhet bland de lärare som är inriktade mot att jobba i årskurs 7–9. För att kunna höja kvaliteten i undervisningen måste vi ha behöriga och legitimerade lärare. Läraryrket måste stärkas och utvecklas så att fler unga ser det som sitt drömyrke.


För att vända den negativa resultatutvecklingen i skolan behövs inte fler skattesänkningar – det behövs investeringar i skolan, i lärarna och i mindre klasser. Det behövs inte låga kunskapskrav – det behövs höga ambitioner tillsammans med kraftfulla och tidiga insatser för eleverna.


Ibrahim Baylan


utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande för riksdagens utbildningsutskott