Artikel publicerad i Expressen 30 augusti 2011
Förutom att vara roligt, underhållande och spännande ska det vara tryggt att spela och riskerna för spelberoende ska minimeras. Den svenska regleringen utformades då spel var tombola i folkparken, stryktips och en och annan penninglott. Den vilar på goda intentioner, men i dag ser spelandet annorlunda ut: Utländska bolag erbjuder spel i Sverige på internet utan tillstånd och kontroll. Spelmarknaden har blivit "vilda västern", vissa följer lagen, andra agerar helt utanför regelverket.
Spel och lotterier sågs länge som ett oförargligt nöje. I dag vet vi att spelberoende är ett allvarligt problem. Trots det saknas det regler för ansvaret med spelproblem. Det finns mängder av illegala spelautomater som omsätter stora belopp.
Vi ser fyra viktiga inslag i en omreglerad spelmarknad. I dag presenterar Peter Johnsson, S, Socialdemokraternas förslag på Spelakademin, ett seminarium i Visby.
De internationella bolag som vill verka i Sverige ska självklart anpassa sig till krav och myndighetskontroll här. De ska betala skatt på sina vinster här. Vi anser därför att ett antal internetspel bör öppnas för licenser och därmed omfattas av svensk tillsyn och krav på spelansvar. Icke-licensierade aktörer ska inte få tillträde. En del länder har valt att blockera internet-sajter eller förbjuda banktransaktioner, det är fel väg att gå. I stället förordar vi en lösning med ett fungerande annonsförbud för bolag utan tillstånd i Sverige.
I de spel som öppnas för konkurrens ska alla aktörer ha möjlighet att få tillträde till marknaden, om de uppfyller villkoren. Även nuvarande spelarrangörer, såsom folkrörelserna, bör få möjlighet att komma in på internetmarknaden.
Svenska spel blir i denna ordning en aktör bland andra. Det finns inga hinder för ett statligt bolag för trygga spel också i framtiden. Tvärtom, skulle Svenska spel kunna få tillstånd att konkurrera också på marknader i andra länder som öppnat nätspel för konkurrens. Eventuellt bör Svenska spel delas i två bolag, ett konkurrensutsatt med samma villkor som andra licensinnehavare, ett annat för spel där bolaget har fortsatt monopol, som fysiska kasinon. Operatörer som får erbjuda spel över internet bör beskattas på en nivå som motsvarar den i andra europeiska länder som öppnat för licenser. Återbetalningen till spelarna bör regleras av staten.
Tillstånd, tillsyn och insatser kring spelproblem bör samordnas i en myndighet med tillräckliga resurser. Myndigheten ska - inom de ramar som läggs fast i lag och förordning - avgöra vilka spel som ska tillåtas och villkoren för varje spelform. De tillstånd som för närvarande beslutas av regeringen ska i fortsättningen behandlas av myndigheten.
Speltillsynen behöver få effektivare möjligheter till ingripanden, till exempel genom sanktionsavgifter för "mängdbrott" och omedelbara viten vid förelägganden. Grova överträdelser ska leda till indraget tillstånd och bestraffas.
Det behövs tydligare krav på spelarrangörernas ansvar. Det kan handla om åldersregler, krav på avstängningsmöjligheter och gränssättning i tid.
Samhällets åtgärder för att förebygga spelproblem och insatser för spelare med problem bör preciseras, exempelvis i Socialtjänstlagen. Spelmyndigheten bör ha i uppdrag att svara för forskning, bredare information om spelandets risker samt ansvara för att reglera och finansiera stödinsatser. Finansiering av myndighetens uppdrag ska finansieras av spelbranschen. För att garantera förutsebarhet och långsiktighet i arbetet bör medel fonderas, så att det inte finns någon direkt koppling till spelandets aktuella omsättning.
Spelautomaterna på svenska restauranger, illegala apparater i olika miljöer och spel på "enarmade banditer" på utländska nätsajter, sticker ut på spelmarknaden. De legala spelautomaterna innebär en betydande inkomstkälla för Svenska spel och därmed staten och för de krogar som har dem utplacerade. Men framförallt är det den spelform som skapar mest problem. En förklaring är att automaterna i huvudsak placeras i restauranger med alkoholtillstånd - därmed kopplas möjligheten att spela till alkohol, en olycklig kombination. I praktiken finns heller ingen gräns för hur mycket man kan spela på automaterna en viss dag eller över en längre period.
Det finns anledning att se över hela spelautomatfrågan i ett brett perspektiv, inklusive frågan om spelformen ska tillåtas. Samtidigt bör klarläggas hur samhället effektivare kan bekämpa de illegala automaterna. Det är hög tid för en modern spelpolitik i Sverige. Vi socialdemokrater är beredda att ta ansvar för att en sådan kommer till stånd. Vad säger regeringen?
TOMMY WAIDELICH
BERIT HÖGMAN