Idag presenterade skolverket en rapport som visar orsakerna till landets försämrade skolresultat. Med anledning av detta gör Marie Granlund (S), Utbildningspolitisk talesperson, följande kommentar:
- Det viktigaste i Skolverkets rapport är att en sammanhållen skola, där elever med olika bakgrund och olika mycket förkunskaper, går i samma skola och samma klass. Detta leder till bättre kunskapsresultat. Björklund kan inte fortsätta att blunda för forskningen, inleder Marie Granlund (S).
- Vi socialdemokrater har krävt att det införs hårdare bestämmelser i Skollagen om att resurser måste fördelas mer efter elevernas behov. Skolverket ger oss rätt i detta, säger Marie Granlund (S).
- Vi står fast vid att valfrihet i skolan är något positivt, men man måste också våga styra resurser efter dit de behövs bäst. Annars riskerar de positiva effekterna att gå om intet, menar Marie Granlund (S).
Skolverkets forskningsrapport konstaterar att tidiga val och tidig sortering av elever leder till sämre kunskapsreslutat för hela elevgruppen. Det är alltså inte bara de svagaste eleverna som drabbas, det här är ett problem för hela svenska skolan.
- Regeringens skolpolitik vill gå vidare med att göra skolan ännu mer segregerad, med fler tidigare val och mer av sortering av elever. Björklunds förslag går rakt emot vad Skolverkets forskning kommit fram till. Vi vill
bryta utvecklingen och lägger förslag för en mer sammanhållen skola. Därmed finns det två mycket tydliga alternativ inom skolpolitiken, och i sak ger forskningen oss rätt om vilken väg man bör gå för att öka kunskapsresultaten igen, avslutar Marie Granlund (S).
För mer information
Marie Granlund (S)
Utbildningspolitisk talesperson
070 - 530 42 44
Camilla Levin
Pressekreterare
070-269 00 21