Folkpartiet vill markant förkorta de yrkesinriktade gymnasieutbildningarna. Folkpartiet avvecklar den moderna gymnasieskolan och sänker kunskapskraven, i stället för att höja kvaliteten. Socialdemokratisk skolpolitik syftar till en individualiserad och trygg kunskapsskola för alla. Både nationellt och i Stockholm ökar vi insatserna för att ge elever hjälp tidigt. Alla barn ska ha rätt till en individuell utvecklingsplan, som visar hur elevens kunskapsutveckling stöds. Kommunernas och skolornas kvalitetsarbete stöds med Skolverkets nya, tuffare kvalitetsgranskning. Sedan gymnasieskolan gjordes treårig har andelen elever som fullföljer en treårig gymnasieutbildning fördubblats. Det är en viktig utveckling, men den räcker inte. Alltför många elever fullföljer inte en gymnasieutbildning. Inom kort beslutar riksdagen om regeringens elva steg för att utveckla gymnasieskolans kvalitet. Socialdemokraterna i Stockholm genomför insatser för att höja kvaliteten på de yrkesinriktade utbildningarna i Stockholm. När Jan Björklund var skolborgarråd försummades dessa utbildningar, vilket ledde till en negativ utveckling. Den socialdemokratiska gymnasiepolitiken innehåller: 450 miljoner kronor till IV-eleverna Fler elever på IV-programmet måste fullfölja gymnasieskolan. Från 2006 ges alla IV-elever rätt till utbildning på heltid. Kommunerna får 450 miljoner kronor för detta. I Stockholm garanteras redan i dag en undervisningstid på 22-26 timmar/vecka. Treåriga programinriktade individuella program har införts i nära samarbete med de nationella programmen. Regeringen har givit Stockholm möjlighet att tillsammans med fristående skolor och folkhögskolor utveckla nya former för IV-utbildning. Ökad samverkan mellan skola och arbetsliv Ökad kvalitet på de yrkesinriktade utbildningarna kräver tätare koppling till arbetslivet. De goda exemplen behöver utvecklas och spridas. Ett gott exempel är S:t Eriks gymnasium i Stockholms samarbete med elbolaget Fortum. Utbildningen har utformats utifrån läroplan och branschens behov. Merparten av utbildningen är förlagd på Fortum med utbildade handledare. Kärnämnena ska spegla elevens intresse och studieval Kärnämnenas utformning och innehåll måste oftare än i dag spegla elevens utbildningsval och intresse. Samverkansprojektet mellan Enskede Gårds motortekniska gymnasium i Stockholm och motorbranschen handlar om att öka kopplingen mellan yrkesämnen och kärnämnen. Karaktärsämneslärarna ges bl.a. utbildning i yrkesengelska och yrkesmatematik. Utbildningen knyts ihop med en gymnasieexamen och ett gymnasiearbete En gymnasieexamen och ett utvecklat gymnasiearbete blir bevis på att eleven nått hela utbildningens kunskapsmål. Det är en kvalitetsförstärkning, särskilt på de yrkesinriktade programmen. En attraktiv och modern lärlingsutbildning införs En framtida lärlingsutbildning där merparten av undervisningen sker på arbetsplatserna med ansvar hos arbetsgivaren för utbildningen såväl i karaktärsämnena som i kärnämnena. Kärnan i folkpartiets politik är att redan tidigt i grundskolan sortera elever. Till eleverna i gymnasieskolans yrkesutbildningar säger man nu att det ska vara möjligt att komplettera i vuxenutbildningen senare i livet. Samtidigt vill folkpartiet skära ned vuxenutbildningen med 900 miljoner kronor och studiestödet till vuxna med 1,8 miljarder kronor. Detta minskar förstås radikalt möjligheten till vuxenutbildning. Det är internationellt unikt att ett politiskt parti driver sänkta kunskapskrav. Effekten av folkpartiets nedrustning av gymnasieskolan skulle bli utbildning för arbetslöshet. Ingen företrädare för näringslivet argumenterar för sänkt kompetens i arbetskraften. De borgerliga partierna säger sig kunna överge sina hjärtefrågor för att bli överens. Eftersom Folkpartiet har fått ansvar för utbildningspolitiken, utgår vi från att deras förslag blir kärnan i den borgerliga gymnasiepolitiken. Om maktsträvan är starkare än politisk övertygelse, lär såväl centerpartiet som kristdemokraterna överge sin politik. Då blir stödet för en modern, kunskapsinriktad och rättvis skolpolitik betydligt mindre än tidigare. Thomas Östros, utbildnings- och forskningsminister (s) Erik Nilsson, skolborgarråd (s), Stockholm |