TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Göteborg ska bli världens mest effektiva handelsstad
11 september 2002 16:14


Artikel av handelsminister Leif Pagrotsky, publicerad i Göteborgsposten den 10 september 2002.


Göteborg är Sveriges främsta handels- och sjöfartstad. Allt sedan Ostindiska Kompaniets dagar har Göteborg varit Sveriges port mot världen. Knappast någon annan stad i vårt land har påverkats av internationella influenser i samma utsträckning som Göteborg.


I vår tid är öppenhet mot omvärlden och framgång på den internationella arenan själva basen för tillväxt och utveckling. I internationaliseringens tidevarv är det inte enbart företag som är konkurrensutsatta. Länder, regioner och städer deltar också i den internationella kapplöpningen. Som en ledande handels- och sjöfartsstad är Göteborg idag en stad som står och faller med sin förmåga att vara konkurrenskraftig internationellt. Göteborg är en del av världen och världen en del av Göteborg.


Göteborg har framgångsrikt hanterat de senaste decenniernas förändringar och omvandlingstryck. En varvsindustri som fick allt svårare att hävda sig på världsmarknaden har ersatts av en framsynt bostadsplanering, nya servicenäringar och ett målmedvetet klusterbyggande inom logistik, telematics, fordonssäkerhet, bioteknik och IT.


Strategiskt kommunalt och statligt agerande har spelat en avgörande roll i den utvecklingen. Exempelvis råder det ingen tvekan om att Göteborgs stads markförvärv på Norra Älvstranden - i strid med den borgerliga oppositionen - haft en avgörande betydelse för stadens utveckling, internationella konkurrenskraft och förmåga att vända varvskrisen till något positivt. Politik gör skillnad.


Som handelsminister och socialdemokratisk riksdagskandidat för Göteborg är jag fast besluten att med politiken som verktyg göra vad jag kan för att hävda såväl Sveriges som Göteborgs plats i världen. Den 9 augusti presenterade jag just med det syftet ett program som jag valt att kalla "Aktiva Attraktiva Sverige"(1). Jag redovisar där en rad konkreta förslag på hur en fortsatt socialdemokratisk regering kommer att främja såväl Sveriges position på exportmarknaderna som vår attraktionskraft för utländska investeringar.


Sveriges styrka har alltid varit vår öppenhet och förmåga till förändring. Vi har ofta varit öppnare för intryck från omvärlden och villigare till förändring än våra konkurrenter. Detta är viktiga konkurrensfördelar som hela tiden kommer att öka i betydelse i takt med att internationaliseringen av ekonomin fortskrider.


Göteborgs hamn är Skandinaviens största direkthamn och ett bra exempel på vad öppenhet och förändring betyder för framgång. För ett handelsberoende land som Sverige är det av avgörande betydelse att vi har tillgång till en väl utbyggd infrastruktur och goda utskeppningsmöjligheter. Det är ett nationellt intresse att Göteborgs hamn fortsätter att utvecklas som ett konkurrenskraftigt alternativ till de större hamnarna på kontinenten.


Idag i Göteborgs hamn presenterar jag ett antal åtgärder för att ytterligare stärka hamnens ställning och därmed svenskt näringslivs tillgång till snabb, enkel och konkurrenskraftig godshantering. Syftet är att etablera Göteborg som världens effektivaste handelsstad.


* Säkerställande av Göteborgs direktfrakt till USA. I spåren av terrorattackerna i USA för ett år sedan har USA skärpt säkerhetskraven på containers som trafikerar amerikanska hamnar. De amerikanska myndigheterna kommer att prioritera de 20 största hamnarna i världen för fortsatt direkttrafik med USA. Göteborgs hamn finns inte på listan. Jag har därför tagit initiativ till att få ett avtal med USA som säkerställer att Göteborgs hamns direkttrafik med amerikanska hamnar kan fortsätta friktionsfritt. Vi kan inte riskera att vår export ska ta så lång tid att Göteborg och Sverige tappar i konkurrenskraft.


* Enklare, snabbare och säkrare handelsprocedurer. Internationella studier visar att olika former av handelsprocedurer kan kosta mellan 2,5 och 15 procent av värdet på det exporterade/importerade godset. Enligt kommerskollegiums bedömning kostade under 2001 olika procedurer som är relaterade till import och export mer än 35 miljarder kronor för svenska företag och myndigheter, vilket placerar Sverige bland de absolut billigaste länderna. Enbart de tullrelaterade utgifterna uppgår till drygt 3 miljarder kronor eller 344 kronor per svensk. För hela EU uppgår de tullrelaterade utgifterna till i storleksordningen 75 miljarder kronor.


Det är uppenbart att om vi lyckas att ytterligare förenkla handelsbyråkratin kan vi spara betydande belopp för alla som handlar internationellt. Tullverket har i år lanserat världens mest enkla och obyråkratiska tullsystem - den s k Servicetrappan. Systemet innebär inte bara stora fördelar för svenskt näringsliv utan kan också göra det attraktivt för utländska företag att förlägga delar av sin internationella tullhantering till Sverige. Tullverket är ett internationellt föredöme för enkel och snabb elektronisk tullhantering, Göteborgs hamn är Nordens ledande transport och logistikcentrum och Sverige är ett världsledande IT-land. Tillsammans har vi en unik möjlighet att med den nya tekniken som hjälp ytterligare minska kostnaderna för handelsbyråkratin och därmed stärka svensk industris konkurrenskraft.


Jag vill göra Göteborg till världens ledande kompetenscentrum för förenklade handelsprocedurer. I samverkan mellan myndigheter, näringsliv och forskarvärlden kan vi få fler företag att använda redan utvecklade handelsförenklade metoder samtidigt som vi genom kreativitet och okonventionellt tänkande kan skapa nya effektivitetsvinnande och säkra system. Därför har jag tagit initiativ till att etablera ett "Internationellt metodutvecklingslaboratorium" i Göteborg i syfte att utveckla internationellt konkurrenskraftiga metoder för handelsrelaterade procedurer.


Göteborg har en särställning som handels- sjöfarts- och industristad. Det som är bra för Göteborg är bra för Sverige!


Leif Pagrotsky (s)
Handelsminister och riksdagskandidat Göteborg