Hur får vi väljare att gå från en like till en fysisk handling? Håller tonen på Twitter på att spåra ur? I det senaste avsnittet av Socialdemokraternas podcast tar partikansliets digitala team dig med bakom facebookuppdateringarna och kommentarsfälten.
Efter valet vann Socialdemokraternas digitala team pris för bästa internationella politiska kampanj. Mot nästa val siktar vi ännu högre – Socialdemokraterna ska vara där väljarna är och ligga i framkant när det gäller digital kommunikation.
– I det digitala arbetet kan du ständigt behöva ställa om. Just nu verkar snapchat och instagram vara populärt bland unga, men så behöver det inte alls vara om några år. Här gäller det för oss som politiskt parti att snabbt tänka till: ska vi finnas där? Och om vi gör det, vilka ska vi vara? säger Mimmi Toreheim, en av partikansliets fem digitala kommunikatörer.
Förutom tips på hur du får en väljare att gå från en like till att delta i möte eller aktiviteter diskuteras i avsnittet bland annat den hårda tonen på nätet. Socialdemokraternas kommentarsfält är öppet för både positiva och negativa kommentarer, men samtidigt finns det tydliga regler kring vad man får och inte får skriva.
– Är det inte okej på nätet, är det inte okej i verkligheten. Vår fanpage på Facebook är inte ett forum för att föra andra partiers politik, för att föra fram rasistiska åsikter och lögner, eller på andra sätt vilseleda människor, säger Mimmi Toreheim.
Lyssna här:
Du hittar fler avsnitt på Itunes