INTERVJU. Socialdemokraterna gick till val med löftet om en bättre skola för alla. I och med avskaffandet av läxrut och en bättre resursfördelning efter behov har jämlikhet gjort come back som prioriterat mål på den skolpolitiska agendan. Men än återstår många utmaningar.
– Att göra läraryrket mer attraktivt är en förutsättning för en skola där alla elever kan bli sedda, vi vet att inget spelar så stor roll för elevernas kunskapsresultat som skickliga och engagerade lärare, säger Lena Hallengren, ordförande i Utbildningsutskottet.
De senaste åren har bilden av den svenska skolan dominerats av rapporter om sjunkande skolresultat och en lärarutbildning i kris. Det är en dyster bild av den svenska skolan som målats upp av såväl media som politiker – en bild som Lena Hallengren, ordförande i Utbildningsutskottet, är fast besluten att förändra.
– Jag tror att både elever och lärare mycket snart kommer att märka att den nuvarande regeringen har en annan inställning till skolan än vad den borgerliga regeringen hade.
Lena Hallengren tar gymnasieskolan som exempel.
– Vi vill inte dela in elever i de som har läshuvud och de som saknar det. Vi tror på alla elever, och ser dessutom att framtidens arbetsmarknad kräver mer kunskaper av fler. Det var ett stort misstag av den borgerliga att ta bort högskolebehörigheten på yrkesprogrammen, säger Lena Hallengren beslutsamt på telefon från hemstaden Kalmar.
Låt proffsen vara proffs
Lena Hallengren har en optimistisk syn på den svenska skolan. De egna skolåren minns hon med värme – engagerade lärare i kombination med bra klasser bidrog till att hon så småningom själv sökte till lärarhögskolan. Och det är till lärarna hon ständigt återkommer under vårt samtal.
– Skolans viktigaste uppgift är att väcka lust att lära – både informellt och formellt. Att alla elever får lust att lära är en förutsättning för att de ska kunna vidareutbilda sig och senare få ett jobb. Här är naturligtvis bra och engagerade lärare nyckeln.
Hon fortsätter:
– Många lärare brinner för stunder då de ser elevernas framgång, när de knäcker läskoden eller när en elev lyckas trots tuffa förutsättningar. De jag träffar talar ofta gott om sitt yrke. Samtidigt påtalar de både brister och en allt för stor arbetsbörda.
– Socialdemokraterna har en stark tilltro till lärarna. Genom att bland annat minska den administrativa bördan vill vi ge dem möjlighet att göra det de kan bäst – undervisa, planera, utvärdera och styra mer över sin egen tid. Vi måste låta proffsen vara proffs, säger Lena Hallengren.
För att gå från ord till handling har den socialdemokratiskt ledda regeringen bland annat gjort upp med de borgerliga partierna om att minska en del administration och göra några nationella prov frivilliga. Men mer behövs, menar Lena Hallengren. Som exempel nämner hon central rättning av nationella prov.
– Det känns inte rimligt att lärarna ska lägga veckor på att rätta alla prov. Tid som kunde lagts på eleverna.
Höjda lärarlöner
Samtidigt har regeringen avsatt 3 miljarder på årsbasis för höjda lärarlöner. Lena Hallengren tror att det kommer locka fler att bli lärare och framhåller att det var mycket viktigt för regeringen att lärarlönelyftet utformades tillsammans med skolans parter.
– Men vi måste också se över en del vad gäller lärarutbildningen. Jag tror inte att lösningen är att detaljstyra ännu mer, däremot måste den lärarledda tiden öka på lärarutbildningen. Tiden för fältstudier, alltså tiden som studenten tillbringar på skolor och i klassrum med elever, måste också öka. Det gäller även tiden för självstudier. En heltidsutbildning ska motsvara heltid, ingenting annat.
När vi talas vid är det i mitten av augusti, en vecka innan skolan drar i gång för de flesta lärare och elever runt om i landet. Samtidigt förbereder sig tusentals förstaklassare inför sin allra första skoldag. Vilken skola vill Lena Hallengren och Socialdemokraterna att de ska möta?
– Det långsiktiga målet är en skola där alla elever och studenter ses som jämlika och också ges lika förutsättningar. Det är en svår uppgift och inget som kommer ske i en handvändning, men genom att satsa tidigt ska alla elever bli sedda och uppmuntrade. Ingen ska tillåtas gå igenom skolan utan att kunna läsa, skriva och räkna. Det är förödande för självförtroendet och den fortsatta lusten att lära, avslutar Lena Hallengren.
Läs mer
Socialdemokraternas skolpolitik
Framtidens yrkeshögsskola