TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Alliansen har gett upp mediefrågorna
8 september 2014 16:38



Utdrag ur debattartikel, publicerad på SVT Opinion 8 september 2014.

En framsynt svensk mediepolitik ska ha som syfte att ge ökad demokratisk delaktighet för alla oavsett var de bor i landet. Vi behöver en mångfald av livskraftiga kommersiella medieaktörer. 


Svensk kvalitetsjournalistik är satt under press. Vi ser här två oroande trender: minskad ägarspridning och minskat antalet redaktionella tjänster, bara under 2013 minskade de med 400 enligt Tidningen Journalisten.


Även filmbranschen upplever en betydande intäktsminskning, många väljer olaglig nedladdning och streaming istället för lagliga alternativ och biobesök. DVD-marknaden rasar. Trots fungerande betalningsmodeller kan den digitala marknaden inte kompensera för intäktsbortfallet.

Snabb digital medieutveckling


Den digitala medieutvecklingen oerhört snabbt. Här finns en kulturell och ekonomisk potential för Sverige att ta till vara. De kulturella och kreativa näringarna är en framtidsbransch. Det handlar om teknik, men troligen mer om att uppgradera värdet av det kulturella och kreativa innehållet.


För att möta dessa utmaningar vill vi socialdemokrater tillsätta en medieutredning med parlamentarisk insyn – med ett brett grepp på det mediepolitiska området. I denna utredning vill vi bland annat klargöra var ramarna går för mediepolitiken.


Den grundlagsskyddade yttrandefriheten sätter de yttersta ramarna för vilka möjligheter politiken har att styra och reglera medierna.


Men vi behöver ställa frågor om vilka anspråk som politiken kan ställa på de kommersiella medierna och vilket samhälleligt ansvar det är rimligt att utkräva.


Centralt för utredningen bör vara att finna vägar att stimulera övergång till digital produktion, distribution och konsumtion av medier. Hänsyn måste tas till att vi fortfarande har cirka en miljon medborgare som inte har tillgång till den digitala världen.

Den digitala klyftan måste minska – alla ska med på den digitala resan


En första fråga att lösa är public services finansiering. Då tv-tittandet alltmer flyttas från tv-apparater till datorer och surfplattor måste tv-avgiftssystemet anpassas, vi har föreslagit att en översyn görs snarast möjligt.


Vår utgångspunkt är att avgiftssystemet ska ha stor legitimitet och ge största möjliga oberoende för public service.


Det finns i mediedebatten problem som bör utredas och idéer som bör prövas, till exempel frågan om medial mångfald och minskad ägarspridning. Andra har funderat kring finansiering av digitalt innehåll generellt, stöd för digital produktion och distribution liksom redaktionellt stöd till kvalitetsjournalistik och lokal journalistik.


Mediebolagens villkor och incitament är också aktuella frågor. Utredningen bör också ta upp frågor som rör integritet, anonymitet och yttrandefrihet.


En framsynt svensk mediepolitik ska ha som syfte att ge ökad demokratisk delaktighet för alla oavsett var de bor i landet.


Gunilla C Carlsson