Magdalena Andersson presenterar tillsammans med Stockholms oppositionsborgarråd, Karin Wanngård, flera förslag för att stärka Sverige och Stockholm som besöksdestinationer.
Den globala och inhemska konkurrensen blir allt hårdare. Sverige måste därför stärka besöksnäringen för att ta tillvara på dess potential och även i framtiden locka turister, evenemang och konferenser.
Förslag på nationell nivå
- Investera 50 miljoner kronor i destinationsutveckling och marknadsföring av Sverige.
- För att stärka Sveriges nationella tillgänglighet föreslår vi att staten tillsammans med berörda parter inom näringsliv och region tar fram en aviationstrategi.
- Göra Yrkesvux till en permanent del i det svenska utbildningssystemet för att möta besöksnäringens rekryteringsbehov.
- Utveckliga en nationell evenemangsstrategi för Sverige så att vi kan arrangera fler internationella idrottsevenemang.
Förslag för Stockholm
- 25 miljoner kronor i ökad marknadsföring.
- Attrahera internationella konferenser, festivaler och idrottsevenemang.
- Bristyrkesutbildning inom hotell- och restaurangnäring.
- Utveckla billigare alternativ för övernattning i Stockholm.
- Gratis wifi på offentliga platser.
Läs hela förslaget här (PDF)