Artikel publicerad i Aftonbladet 16 maj 2013.
I dag besöker vi Svandammsskolan i Nynäshamn för att göra praktik hos lärare på skolan. Vi är inte de enda. Hela den socialdemokratiska riksdagsgruppen gör samtidigt praktik i skolor runtom i landet. Vi gör det för att Sverige står inför stora framtidsutmaningar. Ungdomsarbetslösheten är skrämmande hög. Allt fler unga lämnar skolan utan fullständiga betyg för att påbörja ett vuxenliv i arbetslöshet. Likvärdigheten i skolan minskar. För att vända utvecklingen i skolan behöver vi utgå från lärarna.
Den effektivaste insatsen är den insats som görs tidigt. För att förbättra såväl elevernas lärande som lärares arbetsmiljö och möjlighet att hinna se varje elev vill vi skapa mindre klasser de första åren i skolan. Vi vill ge utrymme att anställa cirka 4 000 fler lärare.
För att varje elev ska kunna nå sin fulla potential i skolan måste stora klasser bli mindre. Det ger lärarna mer tid med varje elev så att varje elev kan ges stöd i sin utveckling. Elever som har svårigheter i skolan kan ges tidigt och kraftfullt stöd. Och elever som har lätt att lära kan också få mer tid och stimulans att nå längre.
Vi föreslog i höstas en satsning på 2 miljarder kronor för mindre klasser, från förskoleklass till och med årskurs 3. Vår investering riktar sig till klasser som i dag är stora. Med denna insats kan vi minska antalet elever med 4-5 elever i stora klasser.
Internationell och svensk forskning visar att klasstorlek har betydelse för elevernas resultat och att effekten är störst för de yngsta eleverna. En studie från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering visar att klasstorlek påverkar elevernas lärande men också deras framtida lön. Satsningen på mindre klasser är samhällsekonomiskt lönsamt.
Även om det de närmaste åren kommer att finnas ett överskott på lärare i grundskolan så kommer det på lite längre sikt finnas en stor lärarbrist. Insatsen för mindre klasser under de första åren i skolan måste därför kombineras med insatser för att höja läraryrkets attraktivitet. Fler begåvade studenter behöver välja lärarutbildningen, fler skickliga lärare behöver stanna kvar i yrket och lärare behöver ha de bästa förutsättningarna att fokusera på det viktigaste i skolan – elevernas lärande och en ständig utveckling av utbildningen.
Inget är viktigare för elevers framgång i skolan än att de möter skickliga lärare. Det vet vi alla. Trots det ser vi att läraryrkets attraktivitet inte alls står i proportion till det viktiga uppdrag som lärarna har. Ändå har de aktörer som till stor del avgör läraryrkets attraktivitet inte satt sig ned för att gemensamt komma överens om vad som behöver göras för att skapa en positiv spiral.
Vi socialdemokrater tror på samverkan och samtal aktörer emellan och därför bjöd vi förra veckan in lärarnas organisationer, skolans huvudmän och lärarutbildningsanordnarna till en nationell samling för läraryrket. Vi kommer även att bjuda in de borgerliga partierna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Samverkan är en del av den svenska modellen. Det är så vi bygger det framtida Sverige starkt.
Vi ser det som vår skyldighet att ge barn och unga de bästa förutsättningarna för framtiden. Som framtidspartiet i svensk politik är vi beredda att ta oss an den uppgiften.
Stefan Löfven, partiordförande
Carin Jämtin, partisekreterare
Mikael Damberg, gruppledare riksdagen
Magdalena Andersson, ekonomispolitisk talesperson