En bättre användning av IT i skolan ökar elevernas motivation och förbättrar undervisningen. Det skriver Ibrahim Baylan, Ylva Johansson och Ebba Östlin i en debattartikel i SvD idag.
Debattartikel publicerad i SvD, 26 april 2013.
Skolresultaten har sjunkit sex år i rad och Sverige tappar i internationella kunskapsmätningar. Samtidigt ökar skillnaden mellan olika skolor och svenska elevers socioekonomiska bakgrund spelar numera lika stor roll för resultaten som för elever i USA. Det är helt oacceptabelt. En bättre användning av informationsteknologi (it) är en viktig del för att vända den negativa utvecklingen både för elevernas motivation och engagemang och för att effektivisera undervisningen.
Datorn ska vara något mer än en avancerad uppslagsbok och skrivmaskin. Det finns exempel som visar att elever som får använda anpassade digitala metoder snabbare knäcker läs- och skrivkoden.
Socialdemokraterna har därför idag bjudit in experter – från lärare till forskare och teknikleverantörer – till ett rundabordssamtal om it i skolan för att utveckla vår politik. Men redan nu ser vi att följande måste göras:
1. Lärarna behöver kompetensutveckling om hur it kan användas i undervisningen.
Mer än varannan lärare har behov av kompetensutveckling för att använda it i undervisningen och för att använda och anpassa it-verktyg för elever som behöver särskilt stöd. Socialdemokraterna har i riksdagen föreslagit att ytterligare 450 miljoner kronor ska investeras i lärarnas kompetens, ett förslag som de borgerliga regeringspartierna röstade ner.
2. Karriärtjänster för lärare inom digital pedagogik.
Från och med nästa läsår kan kommuner och enskilda huvudmän skapa särskilda karriärtjänster för lärare. I de kommuner i Stockholmsregionen där Socialdemokraterna styr vill vi använda denna möjlighet till att bland annat satsa på förstelärare inom digital pedagogik som kan förvänta sig i genomsnitt 5 00 0 kr mer i månaden.
3. Pedagogiskt utbyte mellan lärare i Stockholm.
Enligt en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund är det främsta hindret för att använda mer it i sin undervisning att lärarnas tid inte räcker till den planering och de förberedelser som behövs. Därför vill vi i Stockholm förbättra möjligheten för pedagogiskt utbyte mellan lärare. Ett viktigt steg på vägen är att skapa en portal på Internet för att dela med sig av ”best practice” och digitala lektionsförberedelser.
4. Sverige behöver en nationell it-strategi för skolan.
Regeringens, och inte minst utbildningsministerns, kritiska inställning till it i skolan bromsar skolans utveckling. Utvecklingen av lärande med stöd av it är på många håll beroende av eldsjälars hårda arbete. Tillgången till it i skolan skiljer sig också mycket åt mellan olika skolor. Det krävs därför nationella målsättningar och att vi säkrar likvärdigheten mellan skolor. Sverige behöver därför en nationell it-strategi för skolan.
Vi står inför ett tydligt val. Vi kan antingen ha en skola som hjälpligt följer den tekniska utvecklingen i samhället eller så kan vi ha en skola som verkligen tar till vara den digitala utvecklingen. För Sverige framtidsparti är valet enkelt. Vi behöver använda den nya tekniken för att förbättra undervisningen, anpassa undervisningen till varje elev och dra nytta av barn och ungdomars stora intresse för den nya tekniken så att de behåller motivationen för skolarbetet genom hela skolgången.
Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskot.
Ebba Östlin, kommunalråd Botkyrka och ordförande för politikutvecklingsgruppen för utbildning och lärande, Socialdemokraterna i Stockholmsregionen.
Ylva Johansson, arbetsmarknadspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott.