Socialdemokraterna vill investera 40 miljarder kronor mer än regeringen på grön infrastruktur under åren 2010 till 2021. I fokus står byggandet av de första etapperna av en höghastighetsbana, mellan Stockholm och Linköping, samt projektering av sträckan Göteborg-Borås. Vidare ingår byggande av Norrbottniabanan mellan Umeå och Luleå. Dessutom ska E22 i Skåne, Blekinge, Småland och Östergötland byggas ut. Det framgår av partiets alternativ till regeringens infrastrukturproposition, som läggs idag.
- Vi tar nu ytterligare ett steg för att rusta Sverige bättre för framtiden. Genom rejäla investeringar i såväl vissa strategiskt viktiga vägar som i snabbare och bättre tågtrafik med högre kapacitet, blir det enklare att resa och lättare för företagen att transportera varor och gods. Det leder till fler jobb och bättre kommunikationer i vårt land. Jag är särskilt glad över att vi nu vill påbörja det konkreta byggandet av en höghastighetsbana. Regeringen gör återigen för lite, samtidigt som de saknar våra investeringar i gröna transporter, säger socialdemokraternas talesperson i infrastrukturfrågor, Ibrahim Baylan.
- Våra infrastruktursatsningar är också viktiga för att möta de problem som inte minst fordonsindustrin nu står inför. Förutom bättre godstransporter, vill vi också satsa på de strategiska hamnarna i Sverige. Inte minst viktig är Göteborgs hamn, där vi investerar pengar i Hamnbanan, säger Ibrahim Baylan.
Socialdemokraterna säger också nej till regeringens linje med kraftig medfinansiering, där kommuner och regioner tvingas ta pengar från skola, sjukvård och äldreomsorg för att betala för vägar och järnvägar som är statens ansvar.
- Staten ska inte smita från sitt ansvar för ett väl fungerande och rikstäckande väg- och järnvägsnät genom att vältra över kostnaderna på kommunerna. Behoven inom skola, sjukvård och äldreomsorg är fortfarande så stora, att kommunernas skatteintäkter bör gå till det snarare än till att bygga vägar som staten har ansvar för. Regeringen säger att det "nu är välfärdens tur". Med förslaget om medfinansiering av vägar tycks det betyda att det nu är skolans, vårdens och omsorgens tur att drabbas av borgerliga nedskärningar, säger Ibrahim Baylan.
För mer information
Daniel Färm
Pressekreterare
070-6501209
daniel.farm@riksdagen.se