TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
S föreslår största väg- och järnvägssatsningarna någonsin
7 oktober 2008 09:07



I det socialdemokratiska alternativet till investeringar i infrastruktur finns alla de väg- och järnvägsprojekt som regeringen vill genomföra med. Men utöver detta, lägger partiet ytterligare fyra miljarder kronor i en närtidssatsning 2009-2010 som bland annat innehåller hamnbanan i Göteborg, påbörjande av den s k Ostlänken i Södermanland och Östergötland, den dubbelspåriga Centrumbanan i Södertälje samt att göra E22 i Skåne till motorväg.


- Detta är den största närtidssatsningen på vägar och tågtrafik som någonsin har föreslagits i Sverige. Men det behövs nu. Behoven av bättre vägar och tätare snabbare tågförbindelser är stora runt om i landet. Det ekonomiska läget gör också att vi behöver göra sådana här satsningar som både får transporterna att fungera bättre och samtidigt i sig skapar fler nya jobb. Regeringen satsade för lite på infrastrukturen i sin budget, säger socialdemokraternas talesman i trafikfrågor, Ibrahim Baylan.


- Vi gör dessa stora investeringar för resenärerna, för jobben, och för Sveriges ekonomi. Men vi har en betydligt mer grön profil på våra infrastruktursatsningar än vad den borgerliga regeringen har. Vissa strategiskt viktiga vägar måste rustas upp. Men framför allt vill vi att tåg och annan kollektivtrafik oftare ska kunna vara ett realistiskt alternativ till bilen, säger Ibrahim Baylan.


Dessutom lägger socialdemokraterna totalt 1,4 miljarder kronor i investeringsbidrag till kollektivtrafiken runt om i landet. Regeringen lägger ingenting alls på detta i sin budget.


- Alla som är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik, kan vittna om hur viktigt det är när bussen kommer i tid, eller när pendeltåget, tunnelbanan eller spårvagnen går tillräckligt ofta. Att fler åker kollektivt är också viktigt för att klara av klimatutmaningen. Därför är det märkligt att regeringen inte satsar något alls på kollektivtrafik i budgeten, säger Ibrahim Baylan.


Socialdemokraterna föreslår att investeringsbidragen till kollektivtrafiken höjs med 880 miljoner och att intäkterna från trängselskatterna i Stockholm också går till att förbättra kollektivtrafiken i regionen. De kommuner som vill investera i ökad kapacitet i kollektivtrafiken kan få stöd till exempelvis spår, perronger och resecentrum.


I socialdemokraternas alternativ för infrastrukturen finns även 100 miljoner kronor till trafiksäkerhetshöjande åtgärder samt 50 miljoner kronor till bredbandsinvesteringar med.


För mer information
Daniel Färm
Pressekreterare
070-6501209
daniel.farm@riksdagen.se