Artikeln publicerad på SVT.se 19/6
Knappast någon människa - inte heller politiskt parti - kan längre bortse från den globala uppvärmningen. Klimatförändringarna berör oss alla in på bara skinnet. FN:s klimatpanel konstaterade nyligen att under de tolv senaste åren har elva varit de varmaste sedan 1850. Sedan 1960-talet har världshavens nivå stigit med nära nog åtta centimeter.
Forskarna slår fast att huvuddelen av problemen beror på växthusgaser i atmosfären - utsläpp orsakade av mänskliga aktiviteter. Hur vi ansvarsfullt klarar av att hantera ökade utsläpp från trafiken och transportsektorn är helt avgörande inför framtiden.
Klimathoten kräver både eget personligt ansvar och samhällsansvar. Denna insikt var helt avgörande för att 51,3 % i en folkomröstning sa ja till att införa miljöavgifter i Stockholm.
Varje storstadsbo inser enkelt vilken inskränkning en trängselskatt kan innebära i den personliga vardagen, men vet man att syftet är att förbättra miljön och få intäkter till investeringar i kollektivtrafiken anser de flesta att åtgärden kan vara acceptabel och ett bra verktyg att tackla miljöproblemen.
Men med den utformning av trängselskatten som alliansregeringens nya proposition ger, omöjliggörs de vinster för miljön, tillväxten, framkomligheten och trivseln som gjorde att stockholmsförsöket blev så lyckat.
Den drastiskt ökade avdragsrätten riskerar i slutändan att urgröpa den trafikminskade effekten i så stor utsträckning att de positiva effekterna för miljö och människor helt uteblir. När alla intäkterna ska gå till framtida vägbyggen - istället för till både kollektivtrafik, spår och vägar - ökar man inte möjligheterna för stockholmarna att välja bort bilen.
Syftet med miljöavgifterna förfuskas, och folkomröstningsresultatet sätts ur spel.
Regeringen blundar för den kritiska remissopinion som efterlyser satsningar på kollektivtrafiken.
Bland många borgerliga förerädare - både i riksdagen och i Stockholmsregionen - finns dock en insikt om att trängselskatten därför riskerar att bli en tickande politisk bomb som briserar i knät på regeringsalliansen. De inser problemen med att säga en sak till väljarna innan ett val, och efteråt agera tvärt om.
Väljarna kräver handling och långsiktighet i klimatfrågan. Många borgerliga tycker därför liksom vi att en regeringsproposition som inte inkluderar kollektivtrafiken, bara förvandlas till en extra pålaga för stockholmarna som inte motsvaras i en fördel i form av miljö- eller framkomlighetsvinster samt en mer tillgänglig kollektivtrafik.
Vi socialdemokrater har därför i riksdagens utskott erbjudit en uppgörelse i denna viktiga klimatfråga. I dagarna har konstruktiva samtal skett bakom lykta dörrar där vi varit beredda att ge och ta av förslagen från båda sidor med syftet att nå en bred politisk uppgörelse.
Förutom satsningar på kollektivtrafiken har vi velat göra fortsatt undantag för färdtjänsten - som används av sjuka, handikappade och äldre. Likaså för taxi, som ofta är ett alternativ för billösa i enstaka situationer. Vi hade kunnat gå med på att regionens småföretagare fått en rimlig omställningsperiod att byta till miljöbil innan avgifterna togs ut för denna grupp, och vi kan självkritiskt erkänna att det med politisk vilja går att finna en laglig lösning som gör att intäkterna från miljöavgifterna stannar i Stockholmsregionen.
När frågan kom upp på regeringsnivå blev det tvärstopp.
Läget inom regeringen var redan politiskt låst. Så lite uppmärksamhet som möjligt kring frågan anbefalldes. Miljö- och jordbruksutskottet i riksdagen förvägrades därför rätten att yttra sig, med motiveringen att propositionen behandlade en ren skatteteknisk fråga - med intäkter till utbyggnad av vägar som syfte - inte ett förslag som berörde miljön.
Framförallt moderaterna känner sig redan klämda mellan besvikna nej-väljare, som i valrörelsen fick höra att en röst på moderaterna var en garanti mot trängselskatten, och lika besvikna miljömedvetna Stockholmare som nu ser folkomröstningen förfuskas - för att inte tala om de moderata kommunalråd i kranskommunerna som mellan skål och vägg inte sparar på superlativen när regeringen Reinfeldts proposition och hantering av trängselskatten kommer på tal.
Därför la man locket på. Men även ett politiskt mycket trängt moderat parti har ett ansvar att visa mod och ledarskap i avgörande framtidsfrågor!
Vi socialdemokrater drar några tydliga slutsatser. För det första är allt tal från regeringen om att klimatfrågan kräver långsiktiga och breda uppgörelser inte mycket värt när det prövas i praktiken.
Ministrarnas mantra att partipolitiken måste läggas åt sidan när klimatfrågan diskuteras framstår allt tydligare som ett sätt att vinna tid innan man själv samlat sig till några som helst skarpa förslag för att bekämpa miljöhoten.
Vi socialdemokrater kommer att möta detta med ännu fler konkreta förslag för en ökad energiomställning och minskade klimatutsläpp - regeringens handlingsförlamning kommer stegvis under mandatperioden att bli politiskt omöjlig. För det andra ser vi allt mer konturerna av en regeringen Reinfeldt som väljer konfrontation i stället för samförstånd som politisk handlingsväg.
I Stockholm har de moderata företrädarna sedan länge visat att detta är moderaternas politiska vägval. På riksplanet valde allianspartierna innan valet att tvinga centerpartiet ur den breda uppgörelse som fanns i många energifrågor, till en betydligt smalare uppgörelse inom alliansen som skulle mäkla intern borgerlig fred i energifrågan i fyra år på bekostnad av en aktiv pådrivande grön omställning.
Sedan dess har alliansregeringen valt att ensidigt bryta uppgörelsen om public service och centrala delar av pensionsöverenskommelsen. Där utöver har statsministern stängt dörren till den uppgörelse om familjepolitiken som Mona Sahlin erbjudit, med ett gemensamt ja till jämställdhetsbonus men nej till vårdnadsbidrag.
Nu läggs hanteringen av miljöavgifterna i landets huvudstad till den listan.
Förlorarna är väljarna, och det ansvar för landet som vissa politiska frågor tydligare än andra hade förtjänat.
Vi och många med oss beklagar det djupt.
Lars Johansson (s),
gruppledare skatteutskottet
Lena Hallengren (s),
representant i klimatberedningen
Carin Jämtin (s),
oppositionsborgarråd i Stockholm
Lars Dahlberg (s),
oppositionslandstingsråd trafikfrågor Stockholms län