Genom att regeringen nu reglerar att utvärdering och information om elevens resultat endast får ske muntligt bidrar förordningen till att rensa upp och stävja de tendenser som finns att upprätta rent betygsliknande dokument även för tidigare åldrar vilket nu förekommer i allt större omfattning. Ett väl fungerande skolsystem är avgörande för ett land som Sverige där befolkningens utbildning och kompetens är central för framtida välfärd och tillväxt. Alla skolor ska vara bra skolor och kvalitetsarbetet i skolorna ska utgå från att ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Kvalitetsredovisningar är det grundläggande verktyget för att i varje kommun och varje skola analysera styrkor och svagheter och därifrån formulera effektiva strategier med kraftfulla åtgärder för att nå målen. Men det räcker inte med att ha ett fungerande uppföljningssystem i varje kommun och på varje skola utan vi behöver också metoder som gör det möjligt att tidigt i skolgången följa upp hur det går för varje enskild elev. Detta ger möjlighet för skolan att tillsammans med föräldrar och elever tidigt uppmärksamma brister och komma överens om behov och gemensamma åtgärder för att eleven ska nå målen. Det får inte vara så att elever kan gå igenom den svenska grundskolan utan att få med sig nödvändiga kunskaper och att brister upptäcks först när eleverna börjar i gymnasieskolan. Regeringen har därför i dagarna beslutat att alla elever i grundskolan från och med vårterminen 2006 ska få en individuell utvecklingsplan. Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en individuell utvecklingsplan skriftligt sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. Utvecklingsplanerna ska inte vara betygsliknande utan framåtsyftande. De kan utformas som ett avtal mellan lärare, elev och föräldrar om vad som krävs för att eleven ska nå målen för utbildningen. För mig är föräldrarnas medverkan väldigt viktig. Jag är nämligen övertygad om att väldigt många föräldrar vill bidra med mer stöd och hjälp till sina barn, men då måste de få information från skolan om vad de kan bidra med. De individuella utvecklingsplanerna kommer därmed att bli ett viktigt inslag i dialogen och samspelet mellan hem och skola. Genom att regeringen nu reglerar att utvärdering och information om elevens resultat endast får ske muntligt bidrar förordningen till att rensa upp och stävja de tendenser som finns att upprätta rent betygsliknande dokument även för tidigare åldrar vilket nu förekommer i allt större omfattning. För att stödja skolor i arbetet med de individuella utvecklingsplanerna kommer Statens skolverk att få i uppdrag att ta fram allmänna råd och att genomföra informationsinsatser. Myndigheten för skolutveckling kommer att få i uppdrag att stödja skolorna i utvecklingsarbetet med individuella utvecklingsplaner och visa på goda exempel. Införandet av individuella utvecklingsplaner är ytterligare en del i regeringens målmedvetna arbete för att höja kvaliteten och skärpa uppföljningen i skolan. En annan central del är att skolan tillförs mer resurser. Under de kommande åren fullföljer vi socialdemokrater satsningen på att anställa 15.000 fler lärare och andra specialister i landets skolor. Hittills har satsningen gått över förväntan och över 12.000 personer har redan anställts runt om i landets skolor och lärartätheten ökar för varje år. Vi satsar också 225 miljoner kronor på att stärka insatserna i de skolor som verkar i de mest utsatta områdena i Sverige. Resurserna ska till exempel användas till att uppmuntra läsning och stötta elevernas och lärarnas användning av skolbibliotek. Vidare avsätts 450 miljoner kronor för att stärka det individuella programmet där eleverna från nästa år får laglig rätt till heltidsstudier i hela landet. Vi förstärker också kvaliteten i de yrkesförberedande programmen och ökar kontakterna med arbetslivet bland annat genom en ny lärlingsutbildning för alla yrkesförberedande program. Införandet av individuella utvecklingsplaner är alltså en del i en samlad politik för att stärka den svenska skolan. Jag vet utifrån en mängd skolbesök att många skolor redan använder sig av individuella utvecklingsplaner. Nu ger vi alla lärare tillgång till ett nytt verktyg i det pedagogiska arbetet samtidigt som vi ger elever och föräldrar information om vad som krävs för att nå målen. Detta är en viktig reform för den svenska skolan.
Ibrahim Baylan skolminister |