Vi ser en ökad sexualisering av både kvinnor och män i det offentliga rummet
De stereotypa kvinno- och mansidealen kanaliseras till oss via reklamen, musikprogram, dokusåpor, tv-serier, filmer, modemagasin, porrtidningar, kvällstidningar och det känns inte okej. Det är det frågan handlar om Eva Cox (m)!
Det är också det som statsminister Göran Persson lyfte i sitt tal inför S-kvinnors förbundskongress. Jag delar Göran Persson bild av den verklighet han beskrev, liksom uppfattningen att något måste göras. Tyvärr valde Eva Cox (m) i sin agitatoriska iver att citera Göran Persson på ett felaktigt sätt. Det här är vad han faktiskt sa:
”Vi ser också en ökad sexualisering av det offentliga rummet. Vi ser ett förråat och diskriminerande språkbruk bland våra unga. Vi ser en utseendefixering som jagar våra tonåringar att tro att de inte duger om de inte gör en bröstförstoring eller svälter sig. Det är en utveckling som skapar snedvridna bilder av män och kvinnor och av relationer. Och för denna utveckling får våra barn betala ett högt pris, med sina egna kroppar och sina själar. Så här ska det naturligtvis inte fortsätta! ”
Han menade att vi alla måste anta utmaningen att ändra på detta - föräldrar, lärare, arbetskamrater, myndigheter, företag, fackföreningar och politiker. Utgår man ifrån Eva Cox egen argumentation så är det intressant att konstatera att hon inte på något sätt fördömer den exponering som unga flickor, kvinnor och män utsätts för dagligen, hela hennes artikel spetsar in sig på kritik av statsministern. Eva Cox spekulerar vilt om hot mot yttrandefriheten och gör grova anspelningar där hon jämför Sverige med Iran och vidriga övergrepp mot journalister världen över. Vad har du Eva Cox att säga till alla de unga flickor som dagligen får till sig via media att de måste ändra sitt utseende för att vara okej? Vad säger du till den föräldern som upprörs över att det finns bikinibehåar för 3-åriga flickor? Veckotidningarna överöser oss med tips om hur kvinnor bör förändra sina kroppar, bli smalare eller förstora brösten. Visst är det upprörande när en veckotidning som riktar sig till ungdomar till och med lottar ut läppförstoringar. Varför skall inte kvinnor och män, flickor och pojkar duga som dom är?
Moderaterna blundar uppenbarligen för allt detta eller så bryr man sig inte över det faktum att det idag inte finns någonstans där varken kvinnor eller män slipper få veta hur vi skall se ut, hur vi ska ha sex eller hur vi ska bete oss. Varje dag kränks kvinnor och män i det offentliga rummet.
S-kvinnor och Avantgarde har därför startat en kampanj i jakten på kvinno- och mansförnedrande reklam. Varje månad nu framöver kommer vi att utse ”månadens bottennapp” i reklamen. Detta bottennapp kommer sedan att belönas med en anmälan till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam. Hela tiden flyttas gränserna fram för vad vi accepterar. De bilder och reportage som igår sågs som hårdporr återfinns idag i tjejtidningar. Hur långt skall det gå? Vad ligger runt hörnet?
Om ett år kommer S-kvinnor och Avantgarde att utvärdera kampanjen och dess anmälningar till ERK. Vad hände med anmälningarna? Blev reklamen fälld? Vad gjorde företaget som blev fällt? Hur blev deras nästa reklam? Hur självsanerande är reklambranschen?
Anne Ludvigsson vice ordförande S-kvinnor och riksdagsledamot (s)